Когато при автомобилите с карбуратор откажеше генераторът, те изминаваха няколкостотин километра. За толкова стигаше енергията в акумулатора, за да обслужи всички необходими прибори и системи.

Съвременните превозни средства се нуждаят от много повече електричество и в подобен случай едва ли ще изминат повече от стотина километра. Само за работата на двигателя се изисква 4 пъти повече ток. А има и други устройство, които няма как да бъдат изключени - като електрическия усилвател на волана, например.

Колко енергия употребява той? А другите устройства и системи? Експертите от изданието ZR решиха да проверят, като за да бъде правдоподобна тази класация, тя е съставена не според максималното потребление на ток, а по сумарния разход на енергия за час пътуване. Причината е, че различните устройства работят различно време - при едни то е няколко секунди, а при други е без прекъсване.

1. Система за управление на двигателя:
При старите двигатели с карбуратор електрическа енергия ползва само системата за запалване. А за да работи съвременният двигател с директно впръскване на горивото, трябва електричество за системите за управление, за захранване и за стартиране. Всички те работят като един отбор. И ако само една от тях излезе от строя, двигателят ще загасне. Затова и няма смисъл да се изчислява енергопотреблението на всяка от тях поотделно. В случая потреблението е около 20 А, което е средният показател за най-разпространените 4-цилиндрови двигатели. Съответно, ако цилиндрите са повече, потреблението на ток е по-голямо.

2. Фарове:
Стандартните фарове, дори халогените (те са най-ефективни), харчат не повече от 10 А. Те обаче работят през цялото време, което оказва влияние върху електрическата система. При съвременните автомобили в светлата част на деня се включват дневните светлини, които употребяват значително по-малко енергия.

3. Подгряване на въздуха в системата за отопление:
При част от автомобилите с бензинови двигатели и повечето дизели в системата за отопление е вграден електрически калорифер, предназначен за подгряване на въздуха, който влиза в салона. Системата се управлява по електронен път с помощна на датчици за температурата. Работата не продължава повече от 15 минути (докато моторът загрее), но потреблението на ток е значително - до 40 А.

4. Подгряване на предното стъкло:
Това е сравнително мощен потребител, тъй като потреблението на ток при него достига 40 А. Времето, в което то работи, обаче е не повече от 15 минути. Още повече, че шофьорът рязко включва подгряването на стъклото повторно.

5. Подгряващи свещи за дизелов двигател:
Преди стартиране свещите се нагряват, което осигурява възпламеняването на дизеловото гориво. Времето за нагряване зависи от температурата на двигателя, като може да достигне 40 секунди. Освен това, след стартиране свещите продължават да нагряват камерата, макар и не толкова интензивно, като това е нужно за намаляване на токсичността. Токът, употребяван от всяка свещ по време на подгряване, може да достигне 20 А. След това умножаваме по броя на цилиндрите. В режима на поддържане токът пада до 5 А на свещ, като процесът продължава не повече от 15 минути.

6. Подгряване на задното стъкло и огледалата:
Потреблението на ток не превишава 20 А, а времето за работа се ограничава от реле, като съответно то не е повече от 15 минути на час. При някои модели подгряването на огледалата се включва отделно, като не се изключват автоматично.

7. Подгряване на седалките:
Потреблението за подгряването на седалките не е повече от 15 А дори в най-интензивен режим. Всички седалки много рядко се нагряват на пълна мощност при пътуване, затова и потреблението е сравнително малко. Обикновено то не е повече от 15 минути на час.

8. Електрически усилвател на волана:
Устройството се намира в дежурен режим винаги при работещ двигател, но големи количества енергия (ток до 40 А) се употребява само при интензивно завъртане на волана. При малки завъртания ток не се изиска. Непрекъснатото потребление е между 3 и 5 А.

9. Електрическа помпа на ABS:
Моторът на помпата е разположен в хидроблока на ABS, като неговото потребление е 20 А. Той обаче работи за кратко време, само за да модулира налягането в спирачната система. Потреблението на енергия се повишава единствено в случаите, когато се налага аварийно спиране с блокиране на четирите колела, а те са доста редки.

10. Стартер:

При движение на автомобили този детайл не се нуждае от енергия. При стартиране на мотора (ако той е в изправно състояние) стартерът работи за около 2 секунди. Все пак потреблението на ток може да достигне 500 А при стартирането на дизелов двигател с голям работен обем при минусови температури. А ако моторът е съвсем замръзнал, токът от стартера достига дори до 700 А.

Източник: Automedia.bg