Заради пандемията с COVID-19 и работата у дома, много българи вече не посещават конференции и официални събития, а провеждат бизнес срещите си онлайн, което води до спад на търсенето на официални сака и панталони.

Тази тенденция потвърдиха и от Българската асоциация за текстил, облекло и кожи (БАТОК).

Всъщност сменяме официалните дрехи с удобните анцузи

"Наблюдаваме спад при поръчките на официални и връхни облекла, от т. нар. тежка конфекция. При някои от тези облекла – панталони, сака, палта, спадът на продажбите е огромен, докато фирмите, които произвеждат ежедневни облекла, бельо и пижами имат ръст на продажбите.

Една от фирмите – член на асоциацията, има 30% увеличение на поръчките и дори ѝ трябват подизпълнители, за да ги изпълни. Много от фирмите, в опит да оцелеят, се опитват да преориентират част от производствата си спрямо търсенето", споделя пред "Труд" Йордан Беловодски, изпълнителен директор на БАТОК.

Спадът е сериозен при официалните облекла, особено при мъжките.

"Нормално е като е затворен човек да не мисли да си купува официални облекла, а по-скоро всекидневни, домашни дрехи. Скоро имахме запитване от Франция за производство на всякакви спортни облекла, защото сега хората в търсене на възможност за движение и разнообразие започнаха да спортуват повече.

Трикотаж, домашен текстил, домашни, ежедневни и спортни дрехи са по-търсените в момента и това е съвсем обяснимо в ситуацията, в която се намира целият свят", казва Беловодски.

Според него официалните данни сочат, че развитието на бранша се отразява върху динамиката на износа. Браншът формира близо 11% от общия експорт на страната и създава около 12% от добавената стойност в индустрията.

"Нашият бранш е повече от 90% експортно ориентиран и затова, в следствие на кризата, наблюдаваме сериозен спад в износа на всички видове продукция. Нашите колеги, които имат физически магазини, също търпят доста сериозен спад на продажбите, въпреки че в момента магазините им може да са отворени. 

Друг проблем в индустрията е, че над 90% от фирмите в страната не практикуват онлайн търговия, защото разчитат основно на външни пазари. Дори да имат собствена търговска марка и продукция, тя е с минимален процент, не повече от 10% от общото производство", допълва Йордан Беловодски.