Загиналите пилоти от 24-а Авиобаза Крумово кап. Пламен Пантилеев и кап. Стоян Неделчев ще бъдат погребани един до друг с всички военни почести този петък на Централните гробища в Пловдив, предава Монитор.
Церемонията с поклонението пред тленните им останки ще започне в 10 часа и ще продължи най-вероятно 2 часа, за да могат всички, които са ги познавали и са служили с тях, да им отдадат последна почит. Капитаните ще бъдат изпратени с почетен ескорт и с почетни часови, а така също, за да бъде изпълнен ритуалът както трябва, два национални флага трябва да бъдат прикрепени върху капаците на двата ковчега.
На траурната церемония се очаква да се съберат стотици бивши и настоящи колеги, приятели и близки на двамата пилоти, както от 24-а Авиобаза, така и от всички авиобази у нас. Очаква се да присъстват и министърът на отбраната Красимир Каракачанов, ръководството на щаба на БА, както и на българските ВВС. Ще има военен духов оркестър, а опелото от свещеник ще бъде извършено не в църквата, а на самото гробно поле, за да могат да присъстват всички опечалени.
„Още вчера (б.р. 12 юни т.г.) военен джип дойде до къщата на майката на капитан Стоян Неделчев, взеха я и я откараха вероятно в Пловдив. Познаваме всички в селото загиналия капитан. Един изключителен човек, много земен и добър. Още като дете беше много ученолюбив. Имаше от горе до долу в бележника шестици. Като деца сме играли заедно”, разказа кметът на елховското село Гранитово Христо Гечев пред изданието. Последно той видял Стоян на миналогодишния събор на селото, но след трагедията се сетил за техен разговор отпреди 2-3 години.
Тогава пилотът му признал, че обмисля да се пенсионира, но да остане в редиците на 24-а Авиобаза Крумово. Бил навършил нужните години за пенсиониране, но искал да продължи да служи.
„Дали се пенсионира, или не, не знам. Може и да е изпълнил желанието си да се пенсионира, но да остане на служба, за да лети”, обясни кметът. Родителите на загиналия пилот са били много отрудени хора. Майката Пена е работила дълги години, като хигиенист, в местната здравна служба, а бащата, който е починал, е бил шофьор и тракторист. „Бедно, селско семейство, но много работливи хора. За Стоян можем само хубави неща да кажем. Много умен и начетен, добър и скромен”, обясни още кметът.
Авиацията е била явно мечтата от детските години на Стоян Неделчев, защото от съвсем малък той много е залягал над книгите.
Завършил е основното училище в родното си село, а оттам бил приет да учи в Техникума по механотехника (ТМТ) в Ямбол, днешното име на което училище е Професионална техническа гимназия „Иван Райнов”.
Там завършил с пълно отличие и златен медал, след което естествено бил приет да учи за пилот във висшето училище в Долна митрополия. Оженил се за ученическата си любов Елена, която имала роднини в село Гранитово, които пък били съседи на семейството на Стоян. Имали двама сина – единият роден през 2003г., а другият две години по-късно, обясниха хора от село Гранитово. „Искаме да издигнем параклис в негова памет в селото, ще изберем проект и ще го направим, за да запазим спомена за кап. Стоян Неделчев”, каза кметът.
Колегата на кап. Стоян Неделчев и командир на екипажа кап. Пламен Пантилеев е щял да навърши 48 г. на 14 юни. И той е обмислял дали да се пенсионира, тъй като е бил направил годините, нужни за това. И той оставя две деца сираци момчета.
Хеликоптерът на двамата капитани се разби, докато тренирали зависване за способа „бързо въже” на 11 юни около 20,30 часа на територията на 24-а Авиобаза Крумово и гражданското летище „Пловдив”.
Военната прокуратура влиза в 24-а Авиобаза Крумово
Военно-окръжната прокуратура от 14 юни влиза в 24-а Авиобаза Крумово, за да разпитва колегите на загиналите пилоти. Разследващите предстои да назначат и авиационно-техническа експертиза, за извършването на която ще привлекат най-добрите авио специалисти у нас. Черната кутия от разбилия се въртолет е свалена и предстои да бъдат дешифрирани записите, за да стане ясна причината за катастрофата. Две са основните версии до момента за трагедията. Основната е възникнал внезапно технически проблем на машината, като подозренията падат върху опашния винт. Това е била пета задача за въртолета за деня, като преди това на него са летели други екипажи. Никой от тях обаче не е докладвал за проблем с авиационната техника. Загиналите пилоти са били опитни, с над 20-годишен стаж в авиобазата, но за 2018 г. са имали изключително малък нальот – по 17-18 часа. Втората версия, която се разследва, е за пилотска грешка. Яснота какво се е случило във фаталната вечер на 11 юни трябва да даде и оцелелият борден техник Алексей Каменов. Той щял да бъде разпитан веднага, щом лекарите дадат съгласие за това и преценят, че здравословното му състояние позволява да разкаже какво е станало.