Google иска от потребителите повече данни откогато и да е било. В същото време интернет гигантът обеща да предостави на потребителите по-голям контрол върху това, как се използват тези данни.

Генералният директор на Google Сундар Пичай започна изказването си на конференцията за разработчици Google I/O 2019 с идеята, че

„Google се превръща от компания, която ви помага да намирате отговори в компания, която ви помага да свършите нещата“

За коректната работа на почти всички продукти на интернет гиганта потребителите не трябва да се страхуват да предоставят на компанията достъп до своите данни, включително и до списъка с контактите, местоположението и дори изображението на лицето. Така например, Google показа по какъв начин подобреният Assistant може да изпълнява нови задачи и команди от типа на „Какво е времето в града, където живее майка ми?„, „Извикай такси, за да стигна до хотела“ или „Поръчай цветя за рождения ден на сестра ми една седмица преди това„. А най-новата версия на изкуствения интелект Duplex може в автоматичен режим да наеме автомобил и да купи билет за новия филм, използвайки записаните и съхранените данни за потребителя. И още, новият център за управление на интелигентния дом с камера, може да разпознава лицата на хората от семейството и да им помага по-различен начин.

В същото време Google предлага редица нови инструменти за защита на личния живот. Компанията въвежда режим инкогнито в Google Maps и Search, интегрира нови контролни функции в браузъра Chrome, за да даде възможност на потребителите да ограничат онлайн действията на рекламодателите чрез cookie файловете и ясно обозначава, какво точно могат да записват камерите на интелигентния дом. Друг важен нов момент е използването на специалния подход federated learning, в рамките на който по-голямата част от потребителските данни се обработва директно в мобилното устройство, без да се осъществява прехвърляне към и от електронния облак.

В наши дни, когато и потребителите, и регулаторните органи все по-предпазливо се отнасят към големите технологични компании и към това, колко от техните данни поглъщат, акцентът на Google върху личния живот е много грамотен ход. Ако предоставим на потребителите повече прозрачност и контрол на личните данни, то те с много голяма вероятност ще пробват новите продукти, вместо веднага да ги отхвърлят. По-голямата част от бизнеса на Google е рекламата и колкото е по-голяма платформата, в която хората предоставят на компанията своите данни и гледат реклами, толкова по-добре.

„Нашият опит показва, че хората повече предпочитат рекламата, съобразена с техните потребности и интереси, но само ако при показването на рекламите се спазват правото на избор, прозрачността и контрола“ – заяви ръководителят на рекламния отдел на Google Прабхакар Рагаван.

С течение на времето ръстът на доходите на Google от досегашните сфери за търсене на информация и показване на реклами започна да се забавя и интернет гигантът започна да търси нови източници на доход. Опитът да внедри своите продукти възможно най-плътно в живота на потребителите, без обаче да ги дразни, е едно добро начало, дори и ако компанията засега няма конкретни идеи как да монетизира всичките тези продукти.

Въпреки че новите инструменти на Google предоставят на хората повече контрол по отношение на това, как и къде се използват техните данни, все още не е известно дали потребителите ще поискат да дадат тези данни на гигантската корпорация, която иска само да им „помага“ в ежедневието.

 

По материали на Forbes, Jillian D’Onfro