4 май се празнува от феновете на известния филмов франчайз по света като Ден на Междузвездни войни. Това се дължи на факта, че фразата „Нека силата бъде с теб“ (това е един от основните изрази в поредица от фантастични блокбъстъри) звучи по същия начин като фразата „Нека 4-ти бъде с теб“. Разбира се, на английски. Според изявление на НАСА вечерта на 4 май три доста големи астероида ще се приближат към Земята наведнъж, единият от които е 6 пъти по-голям от Дарт Вейдър (главният отрицателен герой във филмите "Междузвездни войни").

Според НАСА три астероида ще долетят до Земята на много близко разстояние вечерта на 4 май 2023 г., пише Jerusalem Post.

Астероидцял екран
Според НАСА три астероида ще долетят до Земята на много близко разстояние вечерта на 4 май 2023 г. Снимка: The Sun

Първи астероид

Астероид, наречен 2023 HF7, беше открит точно тази година и, подобно на другите два, е близка до Земята космическа скала. Според НАСА размерът му се оценява на 12 метра. Предвид факта, че Дарт Вейдър е висок 2 метра, този астероид е 6 пъти по-голям от известния антагонист от филмовия франчайз Star Wars. Между другото, тази космическа скала ще лети до Земята най-близо от цялата троица - на разстояние 637 хиляди км. Тоест, тя е само 2 пъти по-далеч от Луната.

Дарт Вейдър, Междузвездни войницял екран
Дарт Вейдър Снимка: wikipedia

Втори астероид

Друга космическа скала, която се приближава към нашата планета в Деня на Междузвездни войни, се нарича 2023 HH7 и също беше открита тази година. Ширината му е приблизително 47 метра, което означава, че е 3,5 пъти по-голям от изтребител X-wing. Това са емблематичните бунтовнически космически кораби от филма "Междузвездни войни", които унищожиха огромната космическа станция "Звездата на смъртта", собственост на Империята. Този астероид ще лети до Земята на разстояние 834 хиляди километра.

X-Wing, Fighter, Star Warsцял екран
X крило Снимка: wikipedia

Трети астероид

Затваря триединството от астероиди, летящи към Земята, космическа скала, наречена 2023 HZ4 и, както може би се досещате, учените я откриха през 2023 г., както и предишните. Размерът му се оценява на 97 метра, което е еквивалентно на размера на гигантското чудовище Сарлака, което живее в пясъците на планетата Татуин. Да, отново става дума за Междузвездни войни. Между другото, този астероид ще лети до Земята на разстояние почти 1 милион километра.

Сарлак, Междузвездни войницял екран
Сарлак Снимка: wikipedia

Тези астероиди могат ли да паднат на Земята?

Според учени от НАСА тези астероиди нямат шанс да засенчат вечерта на 4 май за земляните и още повече за феновете на фантастичен филмов франчайз. Тоест и трите астероида ще прелетят покрай Земята. освен ако, разбира се, Силата не се намеси в траекторията им на полет. Но това е малко вероятно, защото съществува само във филмите на Междузвездни войни.