Мона Лиза на Леонардо да Винчи отдавна е източник на очарование за любителите на изкуството. В скорошно проучване учени от Франция и Великобритания направиха откритие, което хвърля светлина върху създаването на този емблематичен шедьовър.

Проучване, ръководено от Виктор Гонзалес, химик от френския център за научни изследвания CNRS, установи, че Леонардо да Винчи е използвал уникална химическа смес, за да подготви тополовата дъска, която е послужила за основа на Мона Лиза. Тази находка показва експерименталната природа на Леонардо и неговия специален подход към създаването на изкуство.

Учените откриха вещество, наречено плубонакрит, в малък фрагмент от първоначалния слой на картината, пише GreekReporter. Тази малка проба, не по-широка от човешки косъм, е взета от горния десен ъгъл на картината.

Плумбуконакритът е продукт на оловен оксид и присъствието му потвърди дългогодишните подозрения на историците на изкуството: Леонардо използва прах от оловен оксид, за да сгъсти боята и да ускори процеса на изсъхване.


"Мона Лиза" от Леонардо да Винчи

За да проучат по-нататък това откритие, изследователите са използвали синхротрон, най-съвременна машина, която ускорява частиците до скорост, близка до скоростта на светлината. Тази усъвършенствана технология им позволи да анализират химическия състав на фрагмент от боя до атомно ниво. Потвърждението за наличието на плумбунакрит в пробата е убедително доказателство, че Леонардо всъщност е добавил този прах към боята, която сам е направил.

Виктор Гонзалес отбеляза важността на тази находка, като каза, че плумбунакритът е истинският „подпис“ на техниката на Леонардо. Интересното е, че плубонакритът се среща и в картините на Рембранд от 17-ти век, което предполага, че тази техника не е уникална за Леонардо, но е използвана и от други художници от неговото време.

Изследванията показват, че методът на Леонардо да Винчи включва смесване на прах от оловен оксид, който има отличителен оранжев цвят, с ленено семе или ядково масло. След това загрява сместа, което води до по-плътна паста, която изсъхва по-бързо. Крайният резултат e боя с красив златист оттенък, който се лее като мед.

Това ново разбиране на материалите и техниките, използвани от Леонардо да Винчи, позволява по-задълбочено разбиране на неговото изкуство и внимателната изработка, с която е създал Мона Лиза. Той служи като напомняне, че дори в 21-ви век все още можем да открием нови тайни, скрити в мазките на четката на един вековен шедьовър.

Превод: GlasNews