Човешкият мозък е изключително сложна и крехка структура, отговорна за контролирането на повечето от действията на нашето тяло. Неговите възможности за обработка на информация ни позволяват да учим, но също така е централното хранилище на нашите спомени.

В ново проучване екип от биофизици, физикохимици и учени по материали се фокусира върху разбирането как се формира нашата памет и къде мозъкът ни съхранява спомените, пише Real Clear Science. Имайте предвид, че невролозите преди това са идентифицирали няколко мозъка, които съхраняват нашите спомени, включително:

хипокампус, в средната част на мозъка;

неокортекс, в горния слой на мозъка;

малък мозък, в основата на черепа.

Учените обаче все още не знаят в кои молекулярни структури в тези области на мозъка се съхраняват нашите спомени и преживявания. Невроните са основните работни единици на мозъка - те са предназначени да предават информация на други клетки и това е, което позволява на тялото ни да функционира. Невроните са свързани помежду си в синапсите и химията, която възниква между синапсите в пространство, наречено синаптична цепнатина, е отговорна за ученето и нашата памет.

Учените отбелязват, че синапсът се състои от две мембрани: първата е свързана с неврона, който изпраща информация, а втората - с приемащата. Освен това всяка от мембраните се състои от двоен липиден слой, който съдържа протеини и други биомолекули. Промените между тези две мембрани са известни като синаптична пластичност и са основният механизъм на нашето обучение и памет.

паметта на мозъчните клеткицял екран
Пространството между два неврона се нарича синапс. Снимка: OpenStax

Според изследователите синаптичната пластичност може да се класифицира като:

• краткосрочни - от милисекунди до няколко минути;
  • дългосрочно - от минути до часове и по-дълго.

Учените смятат, че основният начин, по който мозъкът обработва и съхранява информация, е чрез дълготрайни промени в синапсите, така че те предположиха, че нашите спомени всъщност може да се съхраняват в липидния слой на мембраната. Учените са използвали модел на електрическа стимулация на прост липиден двоен слой, който може да причини дългосрочни промени. Освен това учените открили, че дългосрочната пластичност се поддържа в техния модел почти 24 часа без допълнителна електрическа стимулация. Сега изследователите смятат, че нервната мембрана е отговорна за съхраняването на нашите спомени.