На фона на други компонентни автомобилният въздушен филтър изглежда някак си второстепенен и много хора са склонни да го пренебрегват. Всъщност наша импровизирана анкета сред познати показа, че около една трета от хората си мислят, че ролята на въздушния филтър е да филтрира въздуха, идващ в купето от климатичната система.

Ролята на въздушния филтър е да пречиства въздуха, постъпващ към горивната камера. И всъщност много малко други елементи имат толкова голямо значение за дълговечността на двигателя, за неговата мощност и за разхода на гориво.
Нека да видим кои са причините това да е така.

Въздушният филтър е по-натоварен от масления

Огромното мнозинство шофьори се отнасят с внимание към масления филтър и го подменят при всяка смяна на маслото. Но в същото време немалко хора са склонни да пренебрегват въздушния филтър и или да не го подменят дълго време, или да избират най-евтините варианти за смяна.

В действителност обаче задачата на въздушния филтър е много по-трудна от тази на масления. Филтърът за маслото обикновено отсява частици с размери между 15 и 50 микрона - по-малките от това не са опасни за двигателя (точните размери зависят от конкретния автомобил). Въздушният филтър, от друга страна, трябва да задържа частици с размери 5-10 микрона - което е 15 пъти по-тънко от човешки косъм.

При това масленият филтър има право на множество опити - в края на краищата маслото преминава през него непрекъснато, по четири пъти в минута. Въздушният филтър трябва да се справя само от един опит: всичко, което той пропусне, отива право в горивната камера и може да доведе до повишено износване на детайлите на двигателя, пише Аутомедия.

Колко въздух минава през филтъра?

Задачата на въздушния филтър се усложнява и от самите обеми, с които той трябва да се справя. През масления филтър преминават няколко - обикновено между 4 и 6 - литра масло.

Докато през въздушния филтър преминават колосални количества въздух. За да изгори един литър гориво, нормалният бензинов двигател се нуждае обикновено от около 10 000 литра въздух (малко повече при агрегатите на пропан-бутан и отчетливо повече при тези на метан). За времето между два сервизни интервала, тоест около 15 000 км, през филтъра ще преминат 12 милиона литра въздух

Въздушният филтър трябва да отговаря едновременно на няколко условия. Първо, да е в състояние да отсява и най-дребните частици сажди, прашинки или кристалчета сол от въздуха, за което му трябват множество слоеве. Второ, да не се затлачва, така че да намали притока на въздух към двигателя. И трето, да издържа на влага, без структурата и работата му да се влошават от нея.

От какво се правят?

Повечето филтри в наши дни се правят от целулоза. Азиатските производители я заместват с пресовани платна от синтетични материали, но не защото те имат някакви предимства, а просто заради болезнения недостиг на дървесина в Япония и Южна Корея.
Целулозата е най-добра за пресяване на частиците от въздуха. Но тя е хигроскопична - тоест силно податлива на навлажняване. След среща с влага може да набъбне или да се разкъса. Затова се обработва предварително с различни смоли и към нея се добавят синтетични влакна. Точните рецепти са фирмена тайна на отделните производители. Най-реномираните компании използват до 400 различни филтровъчни материали в своите филтри.

Колко често трябва да се подменя въздушният филтър?

Интервалът зависи от двигателя и от използвания филтър - повечето производители препоръчват подмяна межд 15 000 и 25 000 километра. Но също така зависи и от качеството на атмосферния въздух - в големите градове или на места с повече прах във въздуха смяната трябва да е по-честа.

Например в София, която в последните години уверено се настани по върховете на класациите за най-високо замъсяване с фини частици, бихме ви препоръчали подмяна на 10 000 км, или веднъж годишно.

Впрочем нуждата от подмяна на филтъра може да се установи съвсем лесно. Филтърът обикновено е на достъпно място под капака и с един поглед може да се види колко е замърсен и дали не е деформиран от влага.

Какво става, ако не се смени?

Затлаченият с боклуци или набъбнал от влагата филтър започва да не пропуска достатъчно въздух до двигателя. По-старите двигатели може да се задавят в резултат; при по-съвременните сензорите ще засекат недостига на въздух и електронният блок ще намали мощността. При всички случаи резултатът от това е повишен разход на гориво. При дизеловите агрегати недостигащият въздух води до непълно изгаряне, съвсем видимо чрез облаците черен пушен, излизащи от ауспуха.
Продължителното пренебрегване на проблема със запушения филтър накрая довежда до повреди в двигателя.

Какво става, ако се скъса?

Възможен е и друг вариант, особено при по-нискокачествените филтри - влагата ги размеква и може да се стигне до разкъсвания. Тогава до горивната камера достига нефилтриран въздух - също предпоставка за сериозни повреди. Едно миниатюрно зрънце сол или луга може да е фатално за цилиндрите и буталата.
Затова и горещо препоръчваме да избягвате най-евтините филтри на пазара, дело на слабо познати производители.

Колко струва да се смени?
Всъщност при повечето коли е толкова лесно, че можете да го направите и сами. Важно е само да вземете подходящия филтър за вашия автомобил - вижте в упътването или в каталожната система на магазина. При по-старите коли филтрите обикновено са цилиндрични, при съвременните по-често са плоски