Шофьорите на тежкотоварни камиони по пътищата са изложени на повече рискови фактори за здравето (свръхтегло, тютюнопушене) в сравнение с останалите хора, сочи научно изследване, цитирано от Франс прес.

Тези рискови фактори могат да имат потенциално опасни последици на пътя, според допитване, финансирано от Венси оторут (Vinci Autoroutes).

24 на сто от анкетираните 515 водачи на тежкотоварни камиони от 17 различни националности (50 процента от които французи) са с наднормено тегло (спрямо 16 процента от френските мъже).

38 процента употребяват тютюневи изделия всеки ден (спрямо 28 на сто от другите хора), а по-малко от една трета (29 на сто) спортуват.

Всички тези рискови фактори са свързани с условията на труд на тираджиите (заседнал начин на живот, хранене, режим на работа), отбелязват професорът по обществено здраве Лоик Жосеран и изследователката Патрисия Делом, ръководители на проучването.

Те допълват, че много международни проучвания също показват, че водачите на тежкотоварни камиони са по-склонни към сърдечно-съдови патологии, диабет, рак на белия дроб или затлъстяване, като всичко това е пряко свързано с жизнените им навици и условията на труд.

Привикнали към продължителното шофиране и рутинните дейности, 40 на сто от анкетираните водачи съобщават, че за малко са успели да избегнат катастрофа през изминалата година. Този процент обаче е близо до обичайния при водачи, които изминават по-малко километри.

Заключението от това проучване е, че са необходими превантивни мерки за тези "невидими хора, без които икономиката няма да издържи и три седмици", изтъква професор Жосеран. "Осъзнахме още повече това по време на здравната криза", уточнява той.

Затова, за да се подобри хигиената на живот на шофьорите, трябва да се осигури в зоните за почивка и около бензиностанциите "благоприятна за физическа дейност обстановка, дори и само за ходене пеш", да се предлага друг вид храна, освен вакуумирани сандвичи, както и да се увеличи броят на охраняемите зони за почивка.

Според проучването много голямо мнозинство от анкетираните шофьори искат да могат да спят и да си почиват истински, без да трябва с едното око да наблюдават стоката си или дали някой не им източва горивото.