Училищата да бъдат затваряни последни и това да се случва на ниво община, а не, както е досега, при усложняване на епидемичната обстановка в дадена област.

За това ще настояват директори при обсъждането на мерките в МОН, които ще се прилагат за настъпващата нова учебна година.

"Трябва да се положат усилия за максимално присъствено обучение за всички етапи и да се направи така, че училищата да се затварят последни", коментира председателят на Съюза на работодателите в системата на народната просвета и директор на столичното 119-то СУ Диян Стаматов.

По думите му е много важно да се прилага локалният принцип и онлайн да минават отделни паралелки, училища или общини, а не цялата област.

Родителите искат сами да решават дали децата им да ходят на училище

Стаматов дава за пример как миналата година е имало населени места или училища, в които не е имало случаи на заболели, но те също превключвали към дистанционни занятия, защото са били в област с голям брой случаи на коронавирус.

За нормалното протичане на учебната година, според него, трябва да се съхрани доброто отношение към учителите и да им се даде свободата за личен избор по отношение на имунизацията.

"В разговорите ми с колеги учители и директори те споделят, че по лични причини не желаят да се ваксинират. В същото време процентът на имунизираните педагогически специалисти нараства. Това показва, че колкото по-малък натиск и пропагандиране има, толкова по-голям е процентът на желаещите да се ваксинират", настоява Стаматов.

Онлайн обучение – в много краен случай. Какъв?

Председателят на Сдружението на директорите в системата на средното образование и директор на 51-во СУ Асен Александров също сподели, че ще настояват тази година да се търси повече локалният подход.

"Не трябва да се затваря цялата страна, а да бъде на ниво локални зони. Трябва да се предприемат още по-локализирани решения – не само на области, а и на общини. Важно е колкото се може по-дълго училищата да останат отворени, защото не може да затворят първи, а трябва да бъдат последни", настоява той пред "Монитор".

Според него при превключването на ротационен режим на работа в училище могат да бъдат 50% от децата, а не както беше миналата година - 38%.

"Имаме опит от миналата година. Разликата не е толкова голяма и няма да имаме проблем да организираме ротация през една или две седмици на 50% и половината от учениците да са в клас, а другата онлайн", категоричен е той.

По думите на Александров тази година цялостната организация ще бъде по-добра благодарение на опита, който училищата са натрупали от миналата година, и при стриктно следване на ковид протокола всеки ще може да се оправи.

Четвъртата ковид вълна е факт, а 15-септември идва. Как ще учат децата?

Просветното министерство междувременно миналата седмица обяви, че е разработило четири варианта за работа през новата учебна година, които са разписани в Насоките за обучение в условията на извънредна епидемична обстановка.

В тях са включени сценарии, задължителни и препоръчителни мерки за осигуряване условия за преминаване към обучение в електронна среда само в краен случай и най-вече на локален принцип - отделен клас, отделно училище или училища в отделно населено място, в съответствие с конкретната епидемична обстановка, спецификите на училището и учениците.

Предвижда се образователните институции в цялата страна да бъдат затваряни само при крайна необходимост - когато заболелите са над 500 на 100 000 души за последните 14 дни.