Истински културен взрив предстои в Пловдив на 27 септември! Дългогодишният пловдивски журналист Любен Панов ще представи седмото си заглавие, посветено на Пловдив и хората му. А двете му внучки  - Ани и Христина, две сестри на цигулката, ще дойдат от Виена, за да напълнят сетивата ни с произведения за две цигулки от Панчо Владигеров, Паганини, Шуберт и Халворсен.

Книгата „В подножието на хълмовете” е сбор от мемоари, етюди, очеркови скици. Под лупа е времето от последната четвърт на XX век до наши дни. Преходно време. Винаги е било трудно и вместо справянето с тегобите на живота да бъде част от естеството, сянката на провала дебне зад ъгъла на историята поредното поколение.

Според Панов, за да обикнеш Пловдив, не е достатъчно само да си роден в него. Пловдив не е само история от няколко пласта камъни и пепелни епохи. Пловдив не е само хълмове, не е само акведукти, не е само археологически разкопки, а е и сплав от хора. Хората са му хубави.

И авторът не обиква този град изведнъж. Но го обиква.

Битови условия го принуждават преди повече от 50 години да вземе цялото си семейство от Разград и да дойде под тепетата. Първи май 1972 г. - тръгва с млада жена и сукалче почти на ръце по бреговете на Марица – безработен, гладен и безидеен, но… „свободен”.

Желанието му да си намери работа тогава и после да се утвърди като журналист го кара да бъде наблюдател на Пловдив. Вестник „Отечествен глас” е неговият Джулай, чака го да изгрее. На една пейка до Марица с 2-годишния си син сяда и започва да летописва, чакайки осъществяването на мечтите си.

Любен Панов влага в книгата си своите наблюдения от развитието на обществото и нещо по-тясно свързано с него – метаморфозите в това общество, тъй като Пловдив е известен със своите крепости – Червената и след това Синята. Как става това прескачане от едната крепост в другата, всички ли хора ще прескочат, всички ли са със здрави нозе, за да прескачат, всички ли знаеха какво следва. Защо се появиха тези две крепости…

Демократичните промени в държавата след 1989 г. го заварват главен редактор на Радио Пловдив, подава оставка и сяда в „москвето”, закачва му една табела TAXI и си остава тук, в Пловдив, да наблюдава популацията „на този дивеч в новите политически, социални и нравствени условия”. Тръгва да изучава улиците и пресечките на многовечния град. „В таксито хората от този град ми бяха като на длан”. Всеки ден през стъклото на колата журналистът наблюдава метаформозата на човешкото гъмжило пред него. За да възкликне по-късно:

„Бедни ми, бедни Пловдиве… Колко ли пъти през тези и през следващите 20 години те прекрояваха и пребоядисваха. Търпелив град излезе.

Великолепни граде, дарен от бога с красота и дълговечие…

Когато броиш великаните си, за да ги провъзгласяваш за твои почетни граждани или заслужили слуги, не пропускай да отделяш от тях пигмеите. Защото пигмеите винаги ще намерят удобния ден, в който да се изкачат на раменете на твоите хълмове и да известят на света, че стоят по-високо от тебе. Каквито и крепости да строиш…”

 

Началото на музикалните изяви на внучките на писателя - Ани и Христина Панови, е поставено в Пловдив. Тук са родени и тук прозвучават първите им ноти - в Националното училище за музикално и танцово изкуство  „Добрин Петков“. С училищния оркестър и диригент Пламен Първанов двете имат радостта да музицират заедно в най-ранна детска възраст. Правят своя дебют с оркестър, когато всяка от тях е на 7-годишна възраст. Това дава тласък и за последващите им изяви с оркестър, измежду които Врачанската филхармония, Камерен оркестър Дортмунд, „Рурщадт оркестър“, Германия, Камерен оркестър „Рихард Вагнер“, Виена, оркестъра на Държавна опера Пловдив, на Одеската филхармония, Оркестъра на радио и телевизия ORF, Австрия.

По-малко от година след  първите ноти следват и първитe участия в международните конкурси „Охридски бисери“ -  Македония, и „Добрин Петков“ - Пловдив. По-късно са лауреати в различни категории в „Jugend Musiziert“, Германия, Международния конкурс за инструментално и вокално изпълнение в Орадеа, Румъния, „Гнесин“ Русия, „Йозеф Сиво“ Виена, „Goldene Note“ Виена, Arthur Grumiaux Competition Белгия, Tibor Varga Junior International Violin Competition Швейцария.

През април 2019 г. Ани прави своя дебют като солист в известната зала „Тонхале“ в Дюселдорф – Германия. През пролетта на 2021 г. Христина печели конкурса „Златна нота” във Виена, излъчван по австрийската национална телевизия, с водещ популярният в Европа Томас Готшалк.

През 2015 г. стават едни от най-младите български музиканти, свирили в "Карнеги хол", участие, което ще оформи мечтите им за години напред.

От Германския фонд за музикални инструменти чрез фондация „Deutsche Stiftung Musikleben“ са предоставени за определено време - на Ани цигулка „Gand & Bernardel“, Paris, 1881г., а на Христина цигулка „Georg Klotz“, Mittenwald, 1797 г.

Към момента двете се учат в класа на проф. Валин в Университета за музика и сценични изкуства във Виена. Ани и Христина са стипендианти на Ротари клуб Перхтолдсдорф. Канени са да участват в инициативи, организирани от т.нар. „Лаборатория за таланти“, създадена към програмата за високонадарени деца и даваща възможност на такива деца да стъпят на знакови сцени за музикалния свят.

И така, пловдивчани: На 27 септември, сряда, от 17 часа в Студио 1 на Радио Пловдив не пропускайте премиерата на книгата на Любен Панов „В подножието на хълмовете”, в комбинация с камерния и струнен концерт на Ани и Христина Панови. Книгата ще представи Нейко Дамянов - дългогодишен негов колега и писател белетрист.