Паркирани пред блок коли получиха „честитка“ от по 50 лева. Глобите са налепени в пловдивския квартал „Христо Смирненски“, непосредствено до жилищен блок. Нарушителите са паркирали на улица „Гергана“, която е задънена и няма изход, а в близост се намира болница.

Справка в Google street view показва, че на мястото няма обозначителен знак, който да забранява престоя. Въпреки това превозните средства са санкционирани.

Ето какво написа млад мъж, озовал се на мястото:

„Ако си мислите, че като паркирате по този начин пред входната врата на блока, няма да Ви се размине - грешите, това е срещу каспела, написаха на цялата колона по 50 лв лепенки, защото са на тротоара. Неоспорим факт е, че няма къде да се паркира, пиша поста, за да знаете, че пишат навсякъде дори и да няма знак, че е забранено паркирането, за да не се нахендрите и да плащате. Като ги питаш, защо пишат и какво им е обяснението, след като няма знак за забранено паркиране и на улицата зад блоково пространство има знак, че улицата няма продължение (изход) - вдигат рамене и мълчат, защото така им било "наредено".

„Има места, където тротоара е достатъчно широк и паркират коли без да ги санкционират. Мисля, обаче, че има и ограничение за тежестта на автомобила,“ коментират в мрежата.

„Бай Ганьо все е недоволен, знак му трябва, за да не паркира на тротоара, като има знак, ще каже “ама аз само за малко”. Няма угодия,“ пише мъж.

„Боже колко мъка има... То само знак, ако имало... Еми да спираме пред входове, зелени площи, тротоари... Пешеходците да се научим да летим нали?,“ коментират още.

А ето и какво е законовото положение по казуса:

Чл. 98 ал. 2 т. 2 от ЗДвП изрично забранява паркирането на платното за движение и на тротоара непосредствено пред входовете на жилищни сгради и гаражи, когато това затруднява достъпа до тях. В цитираната разпоредба има условие – съответното моторно превозно средство следва да затруднява достъпа до жилищни сгради и гаражи. Като погледнем от другата страна следва, че паркирането на тротоара е позволено стига да не пречи на достъпа до жилищни сгради и гаражи.

Законът за устройство на територията /ЗУТ/ в чл. 22 ал. 2 урежда, че площите между сградите при комплексното застрояване се устройват като паркове и градини, места за паркиране или подземни паркинги и площадки за игра.  Няма изрично разделяне на площите между сгради на тротоари и улици, което допълнително потвърждава, че стига да се спазят изискванията за паркиране на тротоара, няма изрична забрана. Освен това чл. 94 ал. 3 от ЗДвП указва, че се допуска престой и паркиране на моторни превозни средства с допустима максимална маса до 2,5 тона върху тротоарите само на определените от собствениците на пътя или администрацията места, успоредно на оста на пътя, ако откъм страната на сградите остава разстояние най-малко 2 метра за преминаване на пешеходци. Можем да обобщим отново, че паркирането на тротоара е позволено, стига да не затруднява достъпа до жилищни сгради и гаражи, моторните превозни средства да тежат до 2,5 тона и местата за паркиране да са определените от собствениците на пътя или администрацията места, успоредно на оста на пътя, ако откъм страната на сградите остава разстояние най-малко 2 метра за преминаване на пешеходци.

Снимка: Станислав Калайджиев