Нова скоростна жп линия се очаква да премахне милиони тирове от пътя.

След 30 години спорове, многократни спирания, потегляния и протести на екозащитници високоскоростната железопътна линия между Лион и Торино (270 км) е на път най-после да стане факт.

Въпреки противопоставянето на движението "5 звезди" новото правителство на Марио Драги ще даде рестарт на шанса Италия и Франция да се свържат скоростно. И когато проектът бъде завършен, от Торино до Париж ще се стига с влак за 3, а не за 6 часа и половина, както е сега.

Това ще доведе и до изчезването от пътищата на 3 млн. тира, които всяка година пресичат италианско-френската граница. Ще означава хиляди самолетни полети по-малко за транспорт на хора и стоки и в крайна сметка ще намали неимоверно замърсяването на атмосферата.

Според изчисленията прехвърлянето на товарите от камиони върху жп линии ще се равнява на 3 млн. тона въглероден двуокис по-малко емисии годишно. Това е средното количество, изпускано в атмосферата от един град с 300 000 жители.

Когато скоростните влакове между Лион и Торино станат факт, Лондон, Париж, Мадрид, Милано и Барселона ще имат скоростна връзка помежду си.

Оста Торино-Лион придобива още по-голямо значение, като се има предвид, че е възлова връзка от европейския коридор, известен като средиземноморски и дълъг 3000 км.

Всяка година между Франция и Италия се транспортират над 40 млн. тона стоки и материали - най-вече автомобили, машини за индустрията, метали, дрехи и др. Това количество е повече от 38-те милиона тона стоки, които преминават годишно през Швейцарските Алпи, и е 60 на сто от тези през границата между Италия и Австрия.

По предварителни изчисления реализирането на международната връзка с високоскоростни влакове между Лион и Торино струва 8,6 млрд. евро. 57,9% от разходите за проекта ще бъдат за Италия, а 42,1 на сто - за Франция. Европа обаче ще финансира 40% от проекта.

А досега са вложени около 2,5 млрд. евро за изследвания и предварителни проучвания.

89% от жп линията е в галерия. 189 км, или 70% от целия проект, са на френска територия, докато останалите 81 км са в Италия.

Критиците на проекта смятат, че той ще окаже вредно влияние на околната среда заради присъствието на уран, радон и азбест в онази част от основния тунел, която е в зоната на Монченизио.