Българската авиокомпания "Балкан" бе държавният превозвач на България от 1947 г. до 2002 г. Авиокомпанията навлиза в период на финансова нестабилност след падането на комунизма в Европа, тъй като е приватизирана и впоследствие обявява фалит през 2002 г.

Наследник на авиокомпанията е България Ер, която все още извършва услуги между България и други страни.

Специализираното авиоиздание "Simpleflying" преди дни разказа за историята на "Балкан" през своята призма.

Основаване

След Втората световна война през 1946 г. българското правителство решава да създаде авиокомпания и сформира Дирекция на Въздушни съобщения към Министерството на транспорта и съобщенията.

"България се смяташе за победена сила от страната на Оста и затова е принудена да сключи договор с френския производител Atelier d'Avions Coulombe за своите самолети Toucan. В ранните дни на ДВС полетите се изпълняват основно, за да позволят на преговарящите от българското правителство да летят до Париж, за да участват в мирните преговори със Съюзническите сили.", пише изданието.

ДВС официално стартира българските въздушни линии през юни 1947 г. с вътрешен маршрут от София до Бургас през Пловдив. Скоро това е придружено от разширяване на мрежата от маршрути и флота на авиокомпанията, която преминава към по-разчитаща на съветските самолети такава. До края на 1947 г. България става близък съюзник на Съветския съюз и ДВС става съвместна собственост на съветските сили и на българското правителство, създавайки ТАБСО (Транспортно-авиационно българо-съветско общество, известно също като Български въздушни линии ТАБСО. Авиокомпания у нас, предшественик на авиокомпания „Балкан“.)

Разширяване 

През 50-те и 60-те години на миналия век се наблюдава огромно разширяване на флота на ТАБСО. Авиокомпанията придобива Илюшин Ил-18 през 1962 г., който лети в международен план до дестинации на дълги разстояния в Африка и Южна Америка. През 1967 г. авиокомпанията допълнително закупува Антонов Ан-24 за вътрешни и регионални полети на къси разстояния.

В допълнение към разширяването, авиокомпанията увеличава маршрутната си мрежа не само до столиците на Варшавския договор като Москва, Киев, Прага и Варшава, но и до западноевропейски дестинации като Амстердам, Франкфурт и Виена.

Авиокомпанията лети и до Близкия изток, например до Дамаск и Бейрут. 

ТАБСО също търпи промяна на името през 1968 г. на Български авиолинии „Балкан“, преди първия полет на авиокомпанията от София до Лондон през ноември същата година. Българските авиолинии "Балкан" продължават да се разширяват и до 1970 г. авиокомпанията обслужва 22 държави на три континента.

Финансови затруднения 

Авиокомпанията изпитва финансови затруднения в началото на 90-те години, когато България и голяма част от страните от бившия Варшавски договор преминават от комунизма към капитализма. Много бивши държавни предприятия започват да налагат изключително високи цени за едни и същи компоненти, причинявайки дълбока рецесия в българската икономика.

Дружеството има статут на национален превозвач и е държавна собственост до 1999 г., когато е продадено в опит да бъде предотвратен неговият фалит. Приватизацията му е осъществена от израелската фирма „Зееви Груп“ (Zeevi Group) за 200 000 долара, в това число всякакви активи, резервни части, сгради. Вместо да инвестират, съгласно договора за погасяване на задълженията и стабилизиране на фирмата, "Зееви Груп" разпродават недвижимото имущество и водят „Балкан“ към фалит.

След закриването на „Балкан“ поради несъстоятелност през ноември 2002 г., през същата година България Ер става официален национален превозвач на България.

Самолети и дестинации 

Авиопаркът на Българските авиокомпании "Балкан" се състои само от самолети съветско производство от 50-те до 90-те години на миналия век. Въпреки това, след падането на комунизма, авиокомпанията започва да закупува някои самолети Boeing, включително Boeing 737-300, Boeing 737-500 и Boeing 767-200.

Маршрутната мрежа на "Балкан" се състои предимно от градове в комунистическия, ръководен от СССР Варшавски договор до 1991 г., когато авиокомпанията започна да лети до други градове в Европа, Африка, Близкия изток и Северна Америка.