Жалбите за обезщетения скочиха с 30%, полагат се до 1600 евро, ако багажът ви липсва.  Добрата новина е, че 92% от липсващите вещи все пак се намират, макар и след време

Шансовете багажът ви да стигнe с вас до крайната дестинация след полет вече са много малки.

Така служител на лондонското летище “Хийтроу” описва тоталния хаос при пътуване със самолет това лято. Възможността вашият полет да бъде забавен или отменен, заради което и регистрираният багаж да се загуби, никога не е била по-голяма и това се случва навсякъде по света.

Ад на летището в Амстердам! 3-километрова опашка се вие извън сградата СНИМКИ

Оценките на авиационните специалисти са за поне 220 000 чекирани куфари и чанти, които не са стигнали едновременно със собствениците си и които се подхвърлят някъде по летищата на Европа и Северна Америка, съобщава “Вашингтон пост”.

Загубените багажи се оказаха истински авиационен апокалипсис, надхвърлящ щетите, които индустрията е изпитвала след 11 септември, рецесията през 2008 г., пандемията и вдигането на цената на авиационното гориво.

Кошмарът се е засилил особено в уикенда преди 1 август, когато светът буквално излиза в летен отпуск. 30 юли, събота, бе обявен за най-тежкия за летене ден. Тогава и на софийското летище закъсняваха всички полети с минимум два или три часа. Трима българи, които пътуват за седмица в Хърватска, изпускат по вина на австрийските авиолинии връзката за Сплит. Кацат във Виена, искат своя багаж, тъй като са планирали почивка с лодка с точно определен график и търсят алтернативен начин да стигнат до крайната дестинация. Опашка от гневни летовници, които също като тях са изпуснали своите самолети, очевидно е изнервила до краен предел наземните служители. Те отказват да дадат чекирания багаж с аргумента, че куфарите летят с пътниците. Не помага обяснението, че и в трите куфара има лекарства, от които туристите се нуждаят всекидневно. Оказва се, че свободни места за Сплит има почти два дни по-късно. Когато кацат в Хърватска, нова опашка се вие пред гишето за изгубени багажи, а зад гърба на иначе двамата любезни служители има натрупани камари с жалби.

През следващите дни тримата българи упорите търсят информация за своите куфари. Веднъж им обясняват, че не са намерени, втори път, че два от багажите са отпътували по погрешка вместо за България за Будапеща. Проблемите с багажа застигнали и американеца Кори Пренат. Той решил да отбележи пенсионирането си с приятели, играейки голф на известни игрища в Обединеното кралство.

На 47-годишния мъж се налага да обикаля страната, опитвайки се да намери багажа си, изгубен при полета от САЩ.

Мъжът от Флорида използва проследяващо устройство към чантата си със стиковете за голф. При кацането във Великобритания видял, че чантите му са още на аерогарата в Ню Йорк. Багажът в крайна сметка бил изпратен в склад в Единбург, Шотландия, но докато Пренат шофирал натам, забелязал, че голф оборудването се е отправило към Абърдийн. Вещите му най-накрая се озовали в Уест Мидландс, Англия. 

Опитът на американеца обобщава хаоса, пред който са изправени пътниците, тъй като летищата в Европа, САЩ и навсякъде другаде са затрупани от скока на пътническия трафик.

Два месеца след пътуването си и след многократни запитвания до “Бритиш Еъруейс” и до куриерски компании Пренат все още не е получил обратно чантата си за голф, която съдържала оборудване за над 10 000 долара.

Коренът на проблема е еднакъв - липсата на персонал. Авиокомпаниите и летищата изпитват трудности при заместването на хилядите служители, уволнени или съкратени при пандемията. Половината лято вече мина, а проблемът се задълбочава, така че решение няма да има идните месеци

Преди дни самолетът Виена - София е престоял на пистата с пътниците повече от два часа, тъй като нямало кой да натовари багажа им.

Според един от пасажерите - български дипломат, пилотът се извинявал неколкократно с липсата на служители.

“Изнервени дори предложихме да слезем от самолета и сами да натоварим багажа”, обяснява сънародникът ни. 

Лондонското летище “Хийтроу”, което е вратата за Европа, неотдавна помоли авиокомпаниите да ограничат продажбата на билети, за да намалят дневния брой пасажери до септември.

Американската “Делта Еър” пусна цял самолет да лети без пътници, за да извози над 1000 забавени куфара. Нидерландската KLM, който обработва част от багажа на амстердамския аеропорт “Схипхол” - най-големия в страната, се похвали, че натрупването на няколко хиляди блокирани чанти най-накрая е намалено до стотици. Но проблемът остава широко разпространен в цяла Европа.

От пилоти до кабинен екипаж, превозвачи на багаж, персонал в кол-центъра, служители по сигурността и готвачи, които приготвят и опаковат ястията за полета, хиляди служители бяха уволнени, пенсионираха се по-рано или напуснаха, за да намерят друга работа по време на COVID-19 пандемията. На летищата просто няма кой да сортира трупащите се куфари.

Единственото успокоение за пътника е надеждата да получи компенсация. По данни на Европейския потребителски център в България максималното обезщетение е до около 1600 евро, независимо дали куфарът е забавен, изгубен или повреден. Центърът, съфинансиран от Еврокомисията и българското правителство, помага на гражданите да изискат спазването на техните потребителски права и да се възползват от предимствата на вътрешния пазар.

Това лято пътуванията със самолет се върнаха до нивата преди пандемията. В резултат с 30% скочиха жалбите за забравен или изгубен багаж.

Това лято в сравнение с 2019 г., сочат данни на испански застрахователи. По-голямата част от изчезналите куфари обаче в крайна сметка се намират, заради което няма ръст при обезщетенията. (Как да постъпим, ако куфарът ни липсва - виж графиката.) 

За да бъде рискът от проблеми с багажа възможно най-нисък, ранните сутрешни полети са най-надеждни. По-късно през деня се случват проблемите - технически повреди или болен персонал, всичко, което кара самолета да забави планираното си излитане, оказва ефект на целия график до края на деня.

Ако трябва да летите със самолет за конкретно събитие например, добър вариант е да стигнете до вашата дестинация още от предишния ден. Още по-добре два дни по-рано. Така, ако нещо се обърка и заминаването ви се забави или ако багажът ви не успее да пристигне с вас, ще имате време да реагирате.

Масовите закъснения на полети и купчините безпризорни куфари по европейските и световните летища в последните месеци карат пътниците да се питат дали изобщо е добра идея да чекират багажа си. Невинаги обаче имат избор. 

Т.нар. чекиране, или регистриране на куфарите е класическа част от въздушния транспорт, с която повечето пътници са свикнали. Приблизително 55% от всички пътуващи по света оставят част или целия си багаж в ръцете на превозвача, докато летят.

Регистрираният багаж е удобна опция, ако искате да опаковате повече вещи, особено за по-дълги пътувания или преместване в друга държава. С него освен това се избягват неприятностите при мъкнене на вещите си из летището. Чекираният багаж също има по-малко ограничения за съдържанието, което осигурява достатъчно място за течности и сувенири за любимите хора на път за вкъщи. Това може да бъде и по-добър вариант за пътници с малки деца или с увреждания, които могат да имат трудности при движението си из аерогарата.

Пътуващите, които решат да регистрират багажа си, обаче трябва да обърнат внимание на допълнителните такси за услугата и ограничението за тегло.

Ръчният багаж, от друга страна, обикновено е ограничен до един малък куфар или чанта и друг по-дребен предмет, който трябва да се побере под седалката или в горното отделение на самолета.

За неговия размер има стриктни ограничения

Въпреки че пътуването само с регистриран или ръчен багаж е личен избор, има някои неща, които пътниците винаги трябва да носят със себе си в самолета, като лекарства и медицинско оборудване. През годините авиокомпаниите все повече увеличаваха местата за пътници в тесните самолети, без да добавят достатъчно място за съхранение, затова е възможно влизайки в кабината, да бъдете помолени да чекирате куфара си, дори и да е с малък размер като ръчен багаж. 

Тогава задължително трябва да извадите най-ценното и необходимото

- лекарства, ключове, документи и вещи от първа необходимост.

Световното фиаско изглежда можеше да бъде предотвратено, ако летищата и превозвачите бяха повярвали на дългосрочната прогноза за възстановяването на търсенето на въздушните пътувания през лятото. 

На фона на проблемите, които летящите със самолет масово срещат, безвъзвратно изгубеният багаж не е често срещано явление. 92% от липсващите чанти в крайна сметка биват открити и върнати на собствениците им.

По 10-15 пътници на ден кацат на летище Бургас с липсващ багаж

ТОНИ ЩИЛИЯНОВА

Между 10 и 15 пътници на ден кацат на летище Бургас без багаж, който е изгубен или ненатоварен.

Полетите са от различни дестинации. Това обаче е твърде малък брой, като се има предвид, че на ден през бургаското летище минават хиляди. Най-натоварен е бил 29 юли, когато са обслужени рекордните 25 686 пътници, съобщиха за “24 часа” от “Фрапорт” - концесионер на летищата в Бургас и Варна. За варненския аеропорт най-натоварен е бил 26 юли с обслужени 11 461 пътници.

Данните за трафика през първите 7 месеца на 2022 г. показват, че на летище Бургас има 127% ръст в броя обслужени пътници в сравнение със същия период на миналата година въпреки продължаващата липса на трафик от Руската федерация, Беларус и Украйна, който се изчислява на около 300 хил. пътници от тези държави.

На летище Варна увеличението е 85% при обслужените пътници. Има увеличение и при самолетодвиженията, но то все още е под нивата, постигнати през 2019 г., преди пандемията от коронавирус.

Спрямо миналата година обаче на летището в Бургас са кацнали двойно повече самолети - общо 6606 за първите 7 месеца на тази година, обслужените пътници са 847 747. Най-много са пристигащите от Полша, следвани от Обединеното кралство и Чехия. В топ 5 се нареждат още Германия и Израел. Летище Варна пък е предпочетено от много българи, които са на второ място по брой обслужени пътници. Преди тях е Германия, а след българския пазар са Обединеното кралство, Австрия и Полша.

“На летище Варна нямаме проблеми, свързани със забавяне или губене на багажи, нямаме липса на сезонен и редовен персонал – той е комплектуван напълно и обслужването е безпроблемно. Бе извършен навременно успешен подбор на кадри още преди активния сезон”, заяви за “24 часа” Цветомир Стефанов от пресцентъра на аеропорта.

В София пристигат куфари от полети през Виена от май

На летище София е почти невъзможно да ви забравят багажа. Причината е, че от него полетите са директни и няма какво толкова да се обърка. Както пътници с опит са го преживели, обикновено липсата на куфара на багажната лента се случва при смяна на самолета на трансферно летище.

Но пък на пристигнали в София или на заминаващи от и към дестинации, от и до които няма директни полети, им се случва да издирват багажите си. Източници от наземния оператор казват, че в София пристигат забравени багажи от Виена от края на май и началото на юни.

Кошмарите по европейските летища това лято  са съпроводени нерядко с оставяне на багаж на междинния аеропорт. И заминаващият от София през хъбовете Виена или  Франкфурт  е изправен пред ужаса да пристигне до крайния пункт на пътуването си без  дрехи, четка и паста за зъби, лекарства.  Освен да се сдобие с нови тоалети, бельо, лекарства и санитарни принадлежности, този късметлия може да има “шанса” да си чака багажа в София седмици след като се е прибрал.

Внимавайте! Служители на Летище София джобят пътниците