Американският фармацевтичен гигант Eli Lilly обяви в сряда, че ще намали цената на своя инсулин със 70 процента, като президентът Джо Байдън призова другите да последват примера му, за да се справят с растящите цени на лекарствата. 

През последните години производителите драстично повишиха цената на инсулина, наранявайки милиони хора, живеещи с диабет, и предизвиквайки остри политически критики. Проблемът с цените е особено остър в САЩ, пише Science Alert.

„Производството на инсулин струва по-малко от 10 долара, но американците понякога трябва да плащат повече от 300 долара за него. Това е фундаментално погрешно“, каза Байдън в изявление. Той нарече намалението на цената на Eli Lilly "голяма новина". Той добави, че е време други производители да последват примера.

Базираната в Индианаполис Lilly обяви поредица от стъпки за ограничаване на цената на животоспасяващо лекарство, като например ограничаване на разходите от джоба на 35 долара на месец за хора със застраховка. „Lilly предприема тези действия, за да улесни достъпа до инсулина на Lilly и да помогне на американците, които може да имат затруднения да се ориентират в сложната здравна система“, се казва в изявление на производителя на лекарства.

Според Центровете за контрол и превенция на заболяванията на САЩ, случаите на диабет при възрастни се е удвоил през последните 20 години, засягайки 37,3 милиона души. Според проучване от 2020 г. цените на инсулина са скочили до небето в САЩ и са повече от 8 пъти по-скъпи, отколкото в 32 сравними страни с високи доходи. В същото време по-голямата част от печалбите от високите цени не отиват при фармацевтичните фирми. Вместо това те се предават на застрахователните компании под формата на отстъпки. В резултат на това решението на Лили може да удари най-тежко застрахователите.

Липсата на инсулин, особено за неосигурените американци, се превърна в обединителен вик за критиците на фармацевтичната индустрия.

Цената на пет опаковки Humalog в момента е $530,40, въпреки че цената от джоба на потребителя варира според застрахователния план. Средната месечна употреба варира според потребителя. Цените на лекарствата в Съединените щати се влияят не само от разходите за производство и разпространение на фармацевтични продукти, но и от други играчи на пазара като застрахователни компании и компании за управление на аптеки.

Критици като прогресивния сенатор Бърни Сандърс заклеймиха индустрията като символ на "неприемлива корпоративна алчност". „Eli Lilly направи над 7 милиарда долара миналата година, но общественият натиск ги принуди да намалят цената на инсулина със 70%“, туитира Сандърс след обявяването на намалението на цената.

„Sanofi и Novo Nordisk трябва да направят същото“, добави той, имайки предвид други две компании, които заедно с Lilly доминират пазара на инсулин.

Както Sanofi, така и Novo Nordisk публикуваха изявления, посочващи програми, които ще помогнат да се направи инсулинът по-достъпен, включително за неосигурени потребители. Но нито една от компаниите не е коментирала директно дали ще се впишат в плана на Lilly.

Проучване с нестопанска цел установи, че един на всеки четирима респонденти, живеещи с диабет, съобщават, че прилагат инсулин поради финансови затруднения.

В изявление на компанията главният изпълнителен директор на Eli Lilly Дейвид Рикс призова конкурентните производители да се присъединят към усилията. „Знаем, че 7 от 10 американци не използват инсулин Lilly. Насърчаваме политици, работодатели и други да се присъединят към нас, за да направим инсулина по-достъпен“, каза Рикс.

Превод: GlasNews