Скъсването става след шестия вагон. Проблемът започва от там. За мен това е точният момент на дерайлирането на влака. С тези думи председателят на синдиката на железничарите към КНСБ Петър Бунев коментира новите кадри, които показват фаталния влак нахлува с голяма скорост в Хитрино.
„Вижда се, че има висока скорост. Аз съм виждал експертизата. Имаме два локомотива, две черни кутии, които потвърждават, че скоростта е била по-висока”, каза още той пред bTV. „Високата скорост води до деформация на пътя, а вагоните подскачат, защото първите три цистерни са празни и са по-леки. Следващите са пълните, именно те направиха и белята”, смята Бунев.„Взривът е настъпил след 3-4 минути – то се вижда на видеото, че имаме достатъчно искри, имаме изключена контактна мрежа с волтова дъга и по време на дерайлирането не е имало изтичане на газ. Чак след обръщането на вагоните вече е имало газ”, пояснява Бунев.
По думите му е възможно главният машинист да се е заблудил, че влакът няма да мине в отклонение на гарата, а ще мине по правия коловоз, което може да обясни високата скорост.
„Според мен няма как да е от заключващата стрелка на релсите, но предполагам, че това ще се види – заключващият механизъм ще трябва да се провери”, заяви Петър Бунев. Той обясни реда, по който това се случва: Стрелката се обръща от стрелочника, тя трябва да се заключи. Има ключ, който се завърта. Взима се ключа, влиза се в поста, слага се на таблото, завърта се и оттам ръководителят на движението може да светне входния сигнал за влака.
„Машинистите са се подписали, че имаме редовен сигнал за преминаване през гарата”, заяви Бунев.
Той подчерта, че пробитата цистерна също трябва да премине щателни проверки, защото от цялата композиция само тя се е спукала.