Недоволството от височината често се свързва с черти, известни също като "Тъмната триада", която включва психопатия, нарцисизъм и макиавелизъм. И сега, изглежда, учените са намерили още едно доказателство за това.

В ново проучване учени от университета в Падуа в Италия се фокусират върху изследването на недоволството на хора от собствения си ръст и желанието да станат поне с няколко сантиметра по-високи. Учените предполагат, че сравнително ниските хора, които биха искали да станат по-високи, са по-склонни да имат мрачни черти на личността, а понякога дори могат да се окажат психопати.

Според водещия автор на изследването Питър Джонасън, хората с психопатични черти нямат емпатия, склонни са да бъдат импулсивни и да се противопоставят на социалните норми и правила, пише Daily Mail. В същото време нарцисистите се характеризират с повишено чувство за самочувствие, както и нужда от възхищение; Макиавелистите са склонни да бъдат манипулативни, цинични и им липсва морал.

Една от причините чертите на "Тъмната триада" да станат толкова популярни за изучаване е твърдението, че те могат да бъдат адаптивни, макар и социално нежелани.

В проучването изследователите открили, че ниските мъже са склонни да имат повече нарцистични черти от ниските жени. В същото време учените не са открили съществена разлика между половете по отношение на психопатията и макиавелизма.

Според Джонасън той и колегите му са набрали 367 възрастни американци за своето проучване и след това са ги помолили да попълнят така наречения от тях въпросник „Черната триада“, който измерва нивата на психопатия, нарцисизъм и макиавелизъм. Освен това те били помолени да посочат височината си, както и степента на удовлетворение от нея, отговаряйки на въпросите дали са доволни от височината си или биха искали да бъдат по-високи.

Резултатите от проучването показват, че тези, които искат да бъдат по-високи, са склонни да проявяват повече от чертите на „Тъмната триада“. Сега изследователите се фокусират върху разбирането защо недоволството от собствения ръст е придружено от по-тъмни черти на личността.

Авторите на изследването смятат, че чертите на "Тъмната триада" се разбират най-добре от гледна точка на еволюционната структура. С прости думи, когато хората не са способни да бъдат физически страхотни, те са склонни да бъдат психологически страховити, за да компенсират.

Освен това изследователите смятат, че подобни личностни черти също осигуряват някои предимства при оцеляването и чифтосването. Ниските мъже могат да изискват уважение, да придобиват ресурси и да впечатляват романтичните си партньори с личностните си черти. В същото време ниските жени могат да използват измама, за да изглеждат по-желани, да получат защита и необходимите ресурси.

Снимка: Lions Gate/Shutterstock, Крисчън Бейл в "Американски психопат".