Изследователи от лондонския университет "Куийн Мери" са показали, че може да се събира ДНК от въздуха.  Екипът е използвал перисталтична помпа, комбинирана с филтри под налягане, за да се сдобие с проби от ДНК на къртици. След това са приложени стандартни методи за намиране и секвениране на гени в получените проби. Дори и чрез този метод, успешно е била определена ДНК на къртиците.

"Експериментът ни има за цел да помогне на природозащитниците и еколозите да изследват биологичната среда", коментира водещият автор на изследването д-р Елизабет Клер.

"Ако бъде признат като ефективен, нашият метод би могъл да се използва в най-различни сфери. Така например е възможно криминалисти да извличат ДНК от въздуха, за да установят дали даден заподозрян действително е бил на местопрестъплението. Може да е полезно и в медицината - вирусолозите и епидемиолозите биха могли да разберат как се разпространяват вирусите във въздуха, като този на Covid-19", посочва още тя.

Все пак новото откритие е далеч от масова употреба и са необходими още изследвания, за да бъде методът широко използван, предава novini.bg. Изследователите обаче вече работят с частни компании като NatureMetrics за разработване на практически приложения на събирането на ДНК от въздуха.