Екип от университета в Сидни проучи генетичната база данни на рибите за наличието на вирус, свързан с грипа, и го откри в червата на сибирската есетра. Чрез сравняване на генетичната последователност на вируса на есетровите риби с тази на всички известни грипни вируси, екипът установи, че тя точно съвпада с предвидената последователност на предшественика на тези вируси.

Проучването, което все още не е рецензирано, казва, че семейството на грипните вируси, които заразяват хората, "се появява за първи път във водни животни", пише Daily Mail. Учените се надяват, че откритията ще помогнат за ранното прогнозиране на бъдещи огнища на вирусни заболявания.

Екипът отбелязва, че вирусът в есетровите риби е различен от оригинала, което е "как трябва да е изглеждала истинската прародителска форма на вируса", каза Мери Петрон, водещ автор на изследването.

Петрон предположи, че грипът е възникнал в морето въз основа на предишна работа през 2018 г., която показа, че може да е в морска риба, морски животни с форма на змиорка, които произвеждат слуз.

Използвайки грипоподобен вирус на морска риба, Петрон и нейният екип откриха, че вирусът при есетровите риби има 25 процента генетично сходство със съвременната обикновена инфлуенца.

„Разбирането на еволюцията на грипния вирус е наистина важно, защото може да предостави нови прозрения за способността му да прескача между гостоприемници и да помогне за откриването на следващия вирус с пандемичен потенциал“, каза Петрон.

Проучването идва в момент, когато светът наблюдава разпространението на щама на птичия грип в Камбоджа. Щамът в сегашната си форма е малко вероятно да предизвика голяма епидемия. Широкото предаване ще изисква мутация, която ще му позволи да се свърже с рецептор, открит в клетките в носа.

В сряда обаче беше разкрито, че вирусът H5N1 е еволюирал, за да зарази хората. Миналата седмица 11-годишно момиче от провинция Прей Венг стана първата жертва на H5N1 през 2023 г. Баща й също е дал положителна проба за вируса, но не е развил симптоми.

Д-р Ерик Карлсон, който ръководи екипа в института Пастьор в Камбоджа, който дешифрира генетичната последователност на вируса на момичето, предупреди, че тя е различна от тази, взета от птици.

Той каза: "Има някои признаци, че този вирус е преминал през човек. Всеки път, когато тези вируси навлязат в нов гостоприемник, те ще имат определени промени, които им позволяват да се възпроизвеждат малко по-добре или потенциално да се свързват малко по-добре с клетките в нашите дихателни пътища тракт.“

Но той добави, че вирусът все още не се е адаптирал напълно към хората, като каза, че по същество това е „все още птичи вирус“.