Учени от университета в Аризона, САЩ, наскоро откриха най-стария мозък, известен на науката. Открит е във вкаменелостите на древно членестоноги, живяло преди 525 милиона години. Именно откриването на този мозък сложи край на дискусиите между учените за това как този орган е еволюирал за първи път при членестоногите.

Вкаменелост на морско създание, наречено Cardiodictyon catenulum, е открито преди 40 години в Китай. Смята се, че подобно на червей същество с дължина на тялото 1,5 см се е придвижвало по морското дъно с помощта на няколко чифта малки лапи.

Фосил, Cardiodictyon catenulumцял екран
Снимка: Science Alert

Въпреки факта, че фосилът е открит толкова отдавна, едва сега учените са успели да проведат най-задълбочения анализ на това древно животно. За изненада на учените създанието има добре запазен мозък и нервна система и този мозък може да се счита за най-стария вкаменен мозък.

Проучването показа, че мозъкът на Cardiodictyon catenulum има три компонента и не е сегментиран. Учените също установиха, че мозъкът на това древно безгръбначно се е развил отделно от останалата нервна система. Преди това учените предполагаха, че мозъците на тези същества са разделени на повтарящи се сегменти от невронни структури, наречени ганглии, точно като нервната система в торса.

Фосил, Cardiodictyon catenulumцял екран
Снимка: Science Alert

„Това състояние на нещата беше пълна изненада за нас. Защото повече от 100 години се смяташе, че главата и мозъкът на съвременните членестоноги и някои от техните предци са сегментирани“, казва Никълъс Щраусфелд от Държавния университет на Аризона.

Използвайки най-новото оборудване, учените сканираха вътрешната структура на фосила на древно същество. След това откритата морфология на главата и мозъка беше сравнена с други вкаменелости и съвременни членестоноги. Сравнението показа, че същият план за организиране на мозъка на тези безгръбначни съществува от 500 милиона години.

Учените смятат, че техният метод за изследване на структурата на мозъка и нервната система може да се използва при изучаването на други видове древни животни, не само членестоноги.