Философът Ник Бостром от Оксфордския университет се надява, че никога няма да открием живи организми на Марс, защото това ще означава, че не сме преминали през катастрофален етап от еволюцията, в резултат на който човечеството ще изчезне.

Ако си припомним добре известния парадокс на Ферми, според който, ако извънземните съществуват, тогава не е ясно защо те не са се проявили досега, то теорията за Големия филтър може да се превърне в отговор на този въпрос.

Според тази теория всички цивилизации в нашата галактика изчезват в резултат на някакво катастрофално събитие дори преди да успеят да напуснат своята звездна система и да започнат да колонизират по-отдалечени планети, пише IFLScience. Следователно все още не сме открили признаци за съществуването на извънземни цивилизации.

Но не е известно кога се случва събитието Големият филтър, което не позволява на формите на живот да се развиват по-нататък. Може би това се случва на етапа на преход от едноклетъчен към многоклетъчен живот или може би на етапа на преход на напреднала цивилизация от развитието на нейната звездна система към завоевателите на галактиката.

Марсцял екран

Снимка: NASA

Според философа Ник Бостром човечеството не знае дали е преодоляло събитието Големия филтър или не. Ако приемем, че такава катастрофа се случва още на етапа на първоначалното развитие на живота, тогава няма защо да се тревожим, защото вече сме отишли ​​далеч напред. А ако не, тогава бъдещето на човечеството изглежда много мрачно. Тоест, събитието на Големия филтър, в резултат на което всички ние ще изчезнем, ни очаква напред. И човечеството никога няма да може да напусне Слънчевата система.

"Ако открием живот на Марс, особено многоклетъчен живот, това ще означава, че никаква катастрофа не е попречила на развитието на живота в самото начало. Ако погледнете човешката еволюция, тогава ние преминахме през всички етапи на развитие много бързо, за да достигнем до статут на завоеватели на близкия космос. Но ако открием още по-сложен живот на Марс или спътниците на Сатурн или Юпитер, тогава ще бъде още по-лошо. Така че събитието Големият филтър ни очаква в бъдещето и в близкото бъдеще“, казва Бостром.

Според хипотезата на учения човечеството ще измре, подобно на други подобни цивилизации, дори преди да започне да колонизира галактиката. И това може да се случи дори поради военен конфликт в борбата за ценни ресурси.

"Надявам се, че няма да открием живот на Марс, защото това ще бъде най-лошата новина за нас. Така човечеството ще има шанс за славно космическо бъдеще", казва Бостром.