Цените на колите втора употреба ще започнат да падат още тази есен и най-вероятно до края на годината ще поевтинеят с около 20-30%, пише в своя редовен доклад за състоянието на автомобилните пазари по света одиторската компания KPMG.

Тези очаквания се основават на постепенното възстановяване на производството на нови коли, което вече бе прогнозирано и от други анализатори.

То се очаква да се увеличи до нивата отпреди кризата от началото на 2023 г., но според KPMG поевтиняването на старите коли ще настъпи по-рано - още от есента на тази година.

Пандемията наруши редовните доставки на много стоки, включително и на автомобилни части. Освен това производството на полупроводници и чипове, без които не може да се сглоби съвременен автомобил, пострада през 2019 и 2020 г. от серия инциденти в заводи за такива части в Азия. Всичко това рязко сви автомоблните пазари и те изпитаха най-големия за последното десетилетие срив на продажбите – и не заради липсата на търсене, а просто защото няма нови коли.

От близо година насам няма дилър на нови автомобили по света, а и у нас, който да разполага с коли на склад - всичко се поръчва и се чака с месеци.

Това бе придружено от покачване на цените на новите автомобили и насочи търсенето към търговците на коли втора употреба, които също поскъпнаха.

Само че разликата в ръста на цените е значителна. Докато новите през 2020 и 2021 г. поскъпнаха средно с 12-15%, за същото време цените на употребяваните коли скочиха с 42%, се сочи още в доклада на KPMG.

Това е най-голямото увеличение за последното десетилетие, обикновено цените на употребяваните коли нараства с по 20-25% между началото на годината и края й.

В България според Асоциацията на вносителите на автомобили, които обединяват фирми вносители на употребявани возила, ръстът на цените до края на 2021 г. е бил 30%, а за старите коли, които търговците вече са имали на склад - около 20%.

Това означава, че и прогнозираният от одиторската компания спад на цените на колите втора ръка наесен у нас ще е по-малък.

Засега няма ясни индикации, че всичко в световната автомобилна промишленост е наред, освен новините от различни производители, че са започнали възстановяване на производството с обемите отпреди 2020 г.

Продажбите на нови коли в целия ЕС за периода януари - ноември 2021 г. бяха с 0,04% по-малко на годишна база, докато в България за същия период имаше 10 процента ръст, макар че мащабите на нашия пазар са много малки.

Най-кризисният месец в историята на европейския пазар на нови коли - ноември, се оказа доста обнадеждаващ за българския, който отчете ръст от 24%, като по този показател се нареди на първо място в ЕС. За декември все още няма данни.