10 000 евро струва едно калайджийско момиче от "добро семейство" на пазара за булки в Бачковския манастир, където ромите се събират веднъж в годината. Там се уговарят доста сватби, а парите играят твърде важна роля в кандардисването.

Оказва, се че пазарът е доста запуснат, защото момичетата на ромите-калайджии вече намират съпрузите си не на традиционните сбирки, а в мрежата - дигиталните технологи постепенно изместват традициите, пише "Бадише цайтунг", който в обширен репортаж разказва за събора край Бачковския манастир.

"Представете си, че това е единственият начин да си намериш съпруг. Не, не се случва в далечни страни с екзотични култури, а в самата Европа. 10 000 евро - толкова струва едно калайджийско момиче от "добро семейство" на съборите, които традиционно се правят и на Голяма, и на Малка Богородица - тъй като някои следват юлианския календар, а други се придържат към григорианския.

И на двата празника към манастира се насочват млади ромски момичета и момчета - да се запознаят и евентуално да уговорят сватба, информира читателите си изданието. Младите са се постарали да изглеждат максимално добре - един кандидат-жених например е облякъл златиста тениска, с която се старае да привлече вниманието на момите. След запознанството започват преговорите и ако любовта се окаже взаимна, те се довършват при бащата на бъдещия младоженец. А до сватба се стига, само ако се постигне споразумение за цената".

Патриархална система с архаични разбирания

Най-важният критерий в патриархалната система на калайджиите е девствеността на булката, която трябва да на възраст между 14 и 18 години – такава е обичайната възраст за женене при калайджиите. А мома, която не е девствена, не струва почти нищо в очите на калайджиите.

"Когато са девствени, не знаят какво е да бъдеш с друг мъж. Ако имат само един мъж в живота си, няма да търсят други, а ще си останат с него", казва 50-годишният Стоян Димитров, който е приседнал в една от близките кръчми.

При калайджиите все още го има и ритуала с показването на окървавения чаршаф след първата брачна нощ - като доказателство за девствеността. Но има и още една причина за женитбите на толкова ранна възраст: младите момичета още знаят твърде малко за външния свят.

"Още не са си отворили очите", казва Пашко, братовчедът на Стоян. Защото ако момичетата видят, че биха могли да се омъжат и за други, извън клана на калайджиите, и дори да водят един доста по-добър живот, може и да не искат повече да ходят на пазарната сгледа.

Младежите също са подложени на натиск - за калайджиите в България, които са към 18 000, е характерна ендогамията, т.е. женитбата в рамките на собствената социална група. Кандидат-женихът трябва да има работа, кола и шофьорска книжка, но мнозина не отговарят на тези изисквания - затова се случва да отвличат харесаните моми.

"Трябва да вземеш жена със същата кръв", отбелязва Пашко. Самият той има сериозен проблем - влюбил се е в румънка, докато майка му му е подбрала подходяща жена, но пък тя е твърде скъпа.

Пашко разказва за миналото си, част от което е минало в затвор в Мюнхен след спор с един афганистанец; за склонния си към насилие баща, какъвто бил и вторият му баща; за брат си, които продавал крави и магарета, които обаче принадлежали на съседите…

"Въпросът е да намериш някого, с когато да можеш да ядеш хляб и сол", казва Пашко - като един вид обещание за лоялност. Той знае обаче, че сватбите в повечето случаи се уреждат с пари. А майка му, която той много обича, вече била склонила да не го кара да се жени за калайджийка.

"Традициите в Бачково, както и на другите подобни сгледи обаче постепенно отмират - младите вече не разчитат на "пазарните" сватби, а използват социалните мрежи. Така пазарът на булките вече се е изместил от манастира в мрежата", заключава "Бадише цайтунг".