В името на науката, компанията Jigsaw, която е дъщерна на Alphabet (също като Google), заедно със свой партньор плаща на руски трол. Сумата е дребна – 250 долара, но води да провеждането на реална кампания по дезинформация.

Целта на експеримента е да докаже колко лесно се закупуват пропагандни услуги. Идеята получава доста критики. Всичко става в началото на 2018 година. Създава се фалшив сайт със статии на чувствителна тема – дали Сталин трябва да се запомни като герой или престъпник.

След като това е готово, от Jigsaw и компания се насочват към руския черен пазар, на който се предлагат фалшиви последователи за социалните мрежи, споделяне на постове и прочие. Свързват се с човек с псевдоним SEOTweet, който им предлага двуседмична кампания за $250.

Доста ниска сума, но това не трябва да ни подвежда

Според Wired, пакетът включва 730 туита на руски език, които атакуват сайта против Сталин. Направени са от 25 различни акаунта. Оставени са 100 поста и коментари по форуми и блогове.

За добро или лошо, експериментът не е посрещнат с овации. Критиците смятат, че не само са платили на руски трол, но и заради тях са създадени стотици публикации в подкрепата на човек, който е извършил геноцид.

Няма как да се пропуснат и спекулациите, че упражнението на Jigsaw е свързано с Google, тъй като и двете компании са собственост на Alphabet. Преди да мине под шапката на Alphabet, името на компанията беше Google Ideas и представляваше мозъчен тръст и лаборатория в ръцете на Big G. Има притеснения, че Русия може да определи това като културна и политическа намеса на Гугъл във вътрешните работи на страната.

Има и критики, че на всички е достатъчно ясно на какво са способни троловете и реално от този експеримент не е имало никаква нужда.

Въобще цялата ситуация с експеримента е под въпрос, защото от Jigsaw все още не са публикували резултати и заключения от проучването си.

Те обаче се защитават:

„В този случай ние преценихме, че сравнително малката тежест, която имат тези фалшиви сайтове и използването на кампания с малък мащаб ни позволява да покажем света на дигиталните наемници. Без да причиним голяма вреда.“, обяснява Dan Keyserling от Jigsaw пред Wired.

Смятат, че са доказали как по притеснително лесен начин всеки може да извърши такова нещо, даже без нуждата от сериозен бюджет. Ако не се вземат някакви мерки, ниската бариера за влизане в схемата ще доведе до много такива кампании в бъдещето.

Сега няколко въпроса към вас:

Като добра или лоша определяте идеята за този експеримент?

Смятате ли, че зад него може да стои някаква задна мисъл?

Как оценявате влиянието на троловете в интернет? Могат ли те реално да манипулират мнението на масите?

Очаквате ли евентуални мерки за борба с фалшивите новини и троловете да доведат до цензура и за средния потребител?