Вече цели 20 години учените спорят за жизнеността на EmDrive – хипотетичният космически двигател, способен да създава тяга без използването на каквото и да било гориво.

Идеята е изключително лесна за разбиране. В меден пресечен конус с отрязан връх се поставя източник на микровълни и отблъскването на микровълните от стените на конуса създава малка тяга. Тоест, микровълновият излъчвател може да получава в космоса необходимата електрическа енергия от няколко слънчеви панела и да задвижва цялата конструкция, без да се използва каквото и да било гориво.

Но почти всички учени се обявиха против EmDrive, понеже този двигател нарушава един от фундаменталните закони на физиката, а именно, закона за съхранение на импулса. Ето защо този двигател получи прякора „невъзможен“ и по принцип се счита за невъзможен. Само че това съвсем не спря специалистите на NASA и DARPA, както и на Китай да осъществяват най-различни експерименти, включително и в космоса, за да проверят работоспособността на EmDrive и дори измериха неговата тяга, която се оказа много слаба. Но ако тези експерименти се потвърдят, това ще бъде едно от най-големите достижения в историята на космонавтиката.

А сега германски учени започват изследване на EmDrive от съвсем нов тип и предлагат експеримент, който да постави точката по отношение на невъзможния двигател.

Германският екип разработва инструмент, който може напълно да изолира вредните външни влияния и шумове, и да измери и най-незначителната проява на тяга. Физиците от германския Technische Universität Dresden създават съвсем ново устройство, което би трябвало да сложи край на спора относно EmDrive.

В рамките на проекта SpaceDrive, оглавяван от германския физик Мартин Таймар, се създава уред с изключително висока чувствителност и невъзприемчивост към смущенията. Резултатите от експеримента ще бъдат публикувани в Acta Astronautica още през месец август тази година. Таймар официално заяви, че сагата с EmDrive ще приключи след около два месеца.

Германските физици използват съвсем нов подход в сравнение с всички досегашни измервания тягата на EmDrive. Използват се торсионни теглилки с баланс тип махало, който измерва въртящия момент относително оста на махалото. Нещо подобно използва НАСА, за да измери тягата на EmDrive.

Голям проблем при измерването на тяга от съвсем малка величина е, че при подаването на напрежение за микровълновия генератор, медният конус се нагрява и леко се разширява, което оказва влияние на точността на измерването. Но Таймар и неговите колеги възнамеряват да използват свръхпроводимост в своите уреди за измерване, с което ще се отстранят неверните резултати, предизвикани от температурния дрейф. Ако новите измервателни уреди регистрират възникването на някаква сила от страна на EmDrive, то това ще докаже, че невъзможният двигател генерира слаба тяга.

Резултатите се очакват след два месеца.