Два излезли от употреба спътника се разминаха „на косъм“ от сблъсък, след като експерти предупредиха, че те могат да се ударят с комбинирана скорост от 53 000 километра в час, изхвърляйки в пространството хиляди отломки, предаде Франс прес.

Спътниците – революционен международен космически телескоп и експериментален сателит на американските ВВС, носещи се в противоположни орбити и рискуващи да се ударят челно с висока скорост, „се разминаха без инцидент“, отбелязва говорител на Американското космическо командване.

Пътищата на двата сателита са се пресекли малко преди полунощ по Гринуич в сряда на около 900 километра над град Питсбърг, САЩ, след като по-рано експерти предупредиха, че вероятността от сблъсък е между един и пет процента – висок риск според космическите стандарти.

Сблъсъците между големи сателити с изключително висока скорост, макар и редки, са опасни, тъй като отломките могат да унищожат или повредят активните спътници.

След подобен сблъсък през 2009 г. между активния комуникационен сателит Иридиум 33 и изведения от експлоатация руски сателит Космос 2251, хиляда фрагмента с големина над 10 сантиметра попаднаха в нискоземна орбита, пише bg-voice.com. Космическият телескоп IRAS – съвместен проект на НАСА, Великобритания и Нидерландия, е изстрелян през 1983 г. Мисията му продължава само 10 месеца. Теглото на телескопа с размерите на камион, според данни на Европейската космическа агенция (ЕКА), е един тон.

Експерименталният сателит GGSE-4, изстрелян от американските ВВС през 1967 г., тежи едва 85 килограма. За сметка на това спътникът има необичайна форма – широк е само 60 сантиметра, но е дълъг 18 метра, и лети вертикално.

Ако двата сателита се бяха ударили, резултатът щеше да е 1000 отломки с големина над 10 сантиметра и над 12 000 фрагмента с големина над един сантиметър, отбелязват специалисти по астродинамика.

Сателитните оператори постоянно трябва да изчисляват риска от сблъсък с над 26 000 обекта, каталогизирани в нискоземна орбита, и редовно да коригират траекториите на спътниците, което в случая с „покойни“ апарати е невъзможно.

Снимка: NASA