От десетилетия учените се борят с въпроса как растението кока успява да произведе лекарственото съединение. И изглежда мистерията е разгадана – китайски учени твърдят, че са успели не само да разпознаят този сложен биохимичен феномен, но и да накарат произволно растение да направи същото, пише Futurism.

Дълго време учените изучаваха растението кока, дори отчасти успяха да се доближат до разбирането на голяма част от процесите, протичащи в растението, но ключовият елемент продължаваше да убягва на учените. Сега обаче китайски учени твърдят, че са открили липсващото парче от пъзела.

Екип от учени от Института по ботаника Кунмин в Китай идентифицира два неизвестни досега ензима, които играят важна роля в производството на кокаин - EnCYP81AN15 и EnMT4. След това изследователите са използвали растението Nicotiana benthamiana, близък роднина на тютюна, за да разбият генетичния му код и да го препрограмират за отглеждане на тези ензими. И те успяха - анализът показва, че произволно растение е в състояние да произведе 400 нанограма кокаин на милиграм изсушен лист. Имайте предвид, че това е само една четвърт от средния добив на растение кока, но изследователите смятат, че това е пробив във фармацевтиката.

Важно е да запомните, че кокаинът не се използва само като „наркотик за парти“, но също така играе важна роля в медицината, каза Sheng-Xiong Huang, водещ изследовател. Например, преди две години FDA одобри анестетик за контролирана употреба в спрей за нос.

Учените казват, че наличното производство на кокаин в тютюна е твърде малко, за да отговори на търсенето в масов мащаб, но ще играе важна роля за науката.

Според Бенджамин Личман от университета в Йорк, който не е участвал в проучването, това изследване всъщност е пробив във фармацевтиката. Проучването показва, че в бъдеще фармацевтичните компании ще могат напълно да се откажат от производството на кокаин на растителна основа и да го синтезират в лаборатории.

Освен това ученият смята, че модифицирането на растенията за производство на лекарства вероятно ще повлияе на пазара на лекарства в света. Лийчман вярва, че откритието ще повлияе на веригата за доставки и дори може да се използва за незаконно производство на наркотици.

Изследователите обаче все още смятат, че картелите едва ли ще могат да използват технологията за собствените си цели - първо, процесът на модификация е доста скъп, и второ, едва ли ще може да се мащабира.