Изследователите публикуваха резултатите от нови космически наблюдения на сървъра за предпечатни документи arXiv. Според проучването те са успели да открият ново много масивно кафяво джудже, което е много необичаен вид космически обекти, пише Phys.

Обекти, които не са нито планети, нито звезди, въпреки че имат подобни на тях характеристики, се наричат ​​кафяви джуджета. Смята се, че тези обекти са набрали твърде много маса по време на образуването си, за да се считат за планети, и твърде малка маса, за да предизвикат синтез в ядрата им.

Според учените повечето кафяви джуджета имат маса, която е поне 13 пъти и най-много 80 пъти по-голяма от масата на Юпитер. Въпреки че астрономите вече са открили много такива обекти, много рядко се срещат много масивни кафяви джуджета.

Но учените съобщиха, че са успели и са открили рядко кафяво джудже с маса 80 пъти по-голяма от тази на Юпитер. Тоест този обект има горната граница на изчислените маси за кафяви джуджета. По този начин този обект се счита за подзвезда и въпреки това синтезът на водород, който е необходим за съществуването на истинска звезда, не се случва в ядрото му.

Снимка: Universe Today

Новото кафяво джудже е наречено ZTF J2020+5033 и обикаля около звезда червено джудже на 445 светлинни години. По същество и двата обекта представляват тясно свързана дуална система.

Учените смятат, че температурата на новото кафяво джудже е около 1400 градуса по Целзий и то има най-малката орбита от всяко известно кафяво джудже. Този обект прави пълен оборот около близката звезда (тя е много малка: 0,17 диаметър на Слънцето и 0,13 маса; температурата на звездата е 2600 градуса по Целзий) само за 1,9 часа.

Астрономите смятат, че и двата обекта в тази система са доста стари, въпреки че приблизителните оценки на възрастта варират от 5 милиарда до 13 милиарда години. Според учените и звездата, и кафявото джудже се оказват много по-малки от подобни обекти в други подобни близки системи. Най-вероятно те са имали по-голям размер по-рано.

Превод: GlasNews.bg