Канадски учени представиха ново изследване, което потвърждава предишни данни, че наднорменото тегло неизбежно води до мозъчни нарушения.

Учени от университета Макгил в Канада установиха, че затлъстяването причинява невродегенерация в мозъка, подобна на болестта на Алцхаймер. Те вярват, че само контролът на теглото може да доведе до подобряване на здравето и бавен когнитивен спад с възрастта.

Предишни изследвания вече показват, че затлъстяването може да причини болестта на Алцхаймер, както и да доведе до негативни промени в мозъка, които водят до нарушаване на работата му, пише SciTechDaily. Например, това се отнася за увреждане на съдовете на мозъка, както и за натрупване на бета-амилоиден протеин. Според авторите на новото изследване характеристиките на мозъчната атрофия, които се появяват при болестта на Алцхаймер и затлъстяването, никога не са били сравнявани.

Сега учените откриха връзка между невродегенерацията в мозъците на хора с наднормено тегло и тези с болестта на Алцхаймер. Според Филип Морис от университета Макгил, новите резултати предполагат, че само намаляването на наднорменото тегло може да забави когнитивния спад по време на остаряването на човека и да намали риска от невродегенеративни мозъчни заболявания, включително болестта на Алцхаймер.

болест на Алцхаймер, мозък, човек, човекцял екран
Снимка: Live Science

Като част от проучването изследователите сравняват характеристиките на увреждането на сивото вещество в мозъчната кора при повече от хиляда души с наднормено тегло или с болест на Алцхаймер. Оказа се, че както затлъстяването, така и болестта на Алцхаймер имат еднакъв ефект върху изтъняването на сивото вещество в мозъчната кора. Този процес показва появата на невродегенерация. Това предполага, че наднорменото тегло може да причини същия тип невродегенерация, която се среща при хора с болестта на Алцхаймер.

Освен това учените отново потвърждават, че затлъстяването може да причини болестта на Алцхаймер, както и други заболявания, по-специално на дихателната, стомашно-чревната и сърдечно-съдовата система. Също така, според учените, наднорменото тегло може да доведе до появата на други форми на деменция, особено в по-напреднала възраст.

„Нашите резултати още веднъж показват, че хората с наднормено тегло, особено на средна и дори по-напреднала възраст, трябва да отслабнат, за да намалят риска от невродегенерация и деменция“, казва Морис.