Децата, които играят твърде много видеоигри и прекарват твърде много време онлайн, отдавна тревожат родителите, но ново изследване установи, че тези дейности  са свързани с психотични преживявания. Тийнейджъри, които прекарват много време в игра на видеоигри и на компютър, са по-склонни да имат психотични преживявания, според нова статия в списанието JAMA Psychiatry.

Тези психотични преживявания варират  от лека подозрителност и странни идеи до заблуди и халюцинации.

Изследователите са изследвали група от 1226 участници, родени между 1997 и 1998 г., и са открили, че тези, които играят повече видеоигри и тези, които увеличават и след това намаляват използването на компютъра, са по-склонни да имат психотично преживяване в някакъв момент преди 23-годишна възраст.

„Траекториите на по-високи видео игри и нарастващо след това намаляващо („извито“) използване на компютър през юношеството са свързани с по-високи нива на психотични преживявания на възраст 23 години“, пишат изследователите от университета Макгил в Канада в статията.

Между 5 и 7 процента от възрастните са имали психотично преживяване в даден момент, като първото често се случва в тийнейджърските години. Психотичните преживявания или епизоди често включват халюцинации, заблуди, дезорганизирано мислене, параноя и депресивни настроения.

На участниците бяха зададени въпроси, включително „Чувствали ли сте се така, сякаш хората пускат намеци за вас или казват неща с двоен смисъл?“, „Чувствали ли сте се някога така, сякаш мислите в главата ви не са ваши?“ и "Чували ли сте някога гласове, когато сте сами?"ь за да се определи дали са преживели периоди на преследващи идеи, странни преживявания и аномалии на възприятието.

Изследователите установяват, че по-честото използване на видеоигри по време на юношеството е свързано с между 3 и 7 процента повече психотични преживявания. Въпреки това, голяма част от тази връзка може да се обясни с факта, че видеоигрите често са свързани с други фактори, които биха могли да объркат данните.

„Забележително е, че по-високите нива на видеоигри се свързват с много показатели за несгоди, включително недостатъчни доходи на домакинството, както и психично здраве и междуличностни трудности на 12-годишна възраст. На други места по-нисък социално-икономически статус, мъжки пол и междуличностни и психични проблеми имат по подобен начин се свързва с по-високи нива на видео игри при деца и юноши", пишат авторите.

За някои хора се смята, че видеоигрите помагат при управлението на емоциите и насърчаването на социалните връзки, потенциално по-ефективно от пасивните медии като телевизията, обясняват изследователите. Децата и тийнейджърите могат да открият, че психологическите и социалните аспекти на игрите им помагат да се справят с чувството на самота и социално изключване. Обратно, предизвикателства като икономическа нестабилност, проблеми с психичното здраве и междуличностни борби могат да ограничат достъпа до други дейности, което води до предпочитание към видеоигрите.

Следователно изследователите установиха, че връзката между видеоигрите и психотичните преживявания може да се обясни с тези други фактори, пише Newsweek.

той също откри връзка между извитата траектория на използване на компютъра - нарастваща и след това намаляваща през тийнейджърските години - и психотични преживявания, водещи до 4 до 5 процента по-висока честота до 23-годишна възраст.

Тази връзка все още е значима дори когато се вземат предвид всички други объркващи фактори.

„Извитата (нарастваща след това намаляваща) траектория на използване на компютъра запази скромна връзка с повече ПЕ (психотични преживявания)“, пишат изследователите в своите заключения.

Надяваме се това изследване да помогне на психолозите да разберат защо тийнейджърите могат да развият психотични преживявания и да разберат как най-добре да им помогнат.

„Разбирането на екологичните детерминанти и психосоциалните функции на използването на медиите по време на юношеството може да помогне за по-доброто интегриране на дигиталните технологии в превенцията и управлението на [психотичните преживявания - б.п.]“, пишат те.

Превод: GlasNews.bg