Дизеловото гориво е страничен продукт от производството в резултат на дестилацията на нефт в бензин. От един тон нефт се произвежда по-малко дизел отколкото бензин. Разликата обаче между обемите не е толкова фундаментална, че да провокира осезаема разлика в цените на бензиностанциите. Възниква справедливият въпрос: Защо тогава дизеловото гориво стана по-скъпо от бензина?

Първо, трябва да разберете основното – цените на горивата се регулират не само от търсенето и предлагането, но и от цените на суровините. Има и други важни параметри. Например съществува механизъм за защита на енергийния пазар от резки колебания на цените на фондовата борса.

Когато световните цени са по-високи от вътрешните, държавата плаща допълнително на компаниите за загуби. Когато цените в страната са по-високи от външните, компаниите плащат допълнително на държавата. Въпреки това, по един или друг начин, всички тези допълнителни разходи в крайна сметка падат върху плещите на потребителя.

Второ, цените, включително за дизеловото гориво, все още се определят в рамките на пазарната икономика, което означава, че са подчинени на нейните закони. Колкото и странно да ви се струва, днес има повишено търсене на дизел в целия свят.

Нафтата се използва активно, включително в САЩ, които днес са един от най-големите консуматори на това гориво. Ето защо днес в Европа има известен недостиг на този вид гориво. Оттук и постоянно растящата цена.

Освен това цените на дизеловото гориво традиционно се покачват през зимата. Това се дължи на прехода на доставчиците към по-скъпа сезонна дизелова версия, която съдържа специални зимни добавки. И накрая, от 2017 г. производството на дизел стана по-трудно и следователно значително по-скъпо. Това е така, защото влязоха в сила нови екологични разпоредби, които изискват засилено пречистване на горивото от сяра.