Матурата по английски език, за разлика от останалите матури, е доказателство за работата ти през целия гимназиален етап, подчерта Елена Илиева, която е учител по английски език в средно училище с езиково обучение "Ал. С. Пушкин" - Варна.

"По английски език няма теми, които да научиш. Трябва да си усвоил всички компоненти през годините", настоява тя.

За да се справят със задачите от частта Listening, зрелостниците трябва да умеят да извличат точната информация, която се изисква от тях.

Според Илиева Reading comprehension-е много коварен компонент. Преподавателката по английски език обяснява пред "Монитор", че във въпросите към текста винаги има много синоними, които обаче учениците невинаги знаят.

"Думата в даден въпрос може да е синоним на тази в текста. Ако зрелостниците не знаят синонимите, те не знаят и какво се изисква от тях. Оттам идва и затруднението им с този компонент. Когато имаш бедна лексика и не можеш да разбереш какво пише", обяснява тя.

Тези, които не свикнали да четат много, пък не могат да извлекат смисъла на думата от контекста на изречението.

"Винаги съм препоръчвала първо да се четат въпросите и след това да се търси конкретната информация в текста", съветва Илиева учениците, които се затрудняват с компонента за четене.

Перифразите също често се оказват трудни за зрелостниците, тъй като една от тях може да обхваща цялата английска граматика. Тя също няма как да се изучи с решаването на по няколко матури в дните преди изпита.

"По отношение на граматиката няма как да се случат нещата с учене няколко месеца. Тук демонстрираш всичко научено през годините в гимназията", подчертава преподавателят.

Според Илиева всички смятат Writing за лесната задача. За нея зрелостниците трябва да напишат есе или история по зададено начало или край, в който случай обаче се пише в минало време.

"Ако има есе, то това е за предпочитане. Ако някой не е сигурен с използването на времената, е по-добре да се поразсъждава на есе", смята учителка.

Важното е обаче зрелостникът да знае как се пише и структурира есе. Илиева припомня, че във всеки учебник има примерни модели как се пишат и есета, и истории по зададен край или начало.

Родители и учители с петиция до МОН: Без НВО-та за 4-и, 7-и и 10-и клас!