Във вселена, пълна с уникални небесни тела и най-красивите съзвездия, космическият телескоп Джеймс Уеб (JWST) постепенно разкрива тайните на далечни светове, променяйки нашето възприятие за космоса. Представете си планета, където кварцови кристали плуват в небето и пясъкът образува облаци, или друга планета, която прилича на парна сауна, и масивни планети, които се скитат сами из космоса. Това не са сцени от научната фантастика, а реални места, разположени на 1300 светлинни години, които сега се наблюдават от JWST, чудо на стойност 10 милиарда долара, пуснато през 2021 г., пише The Guardian.

JWST разполага с масивно позлатено огледало и множество инструменти, охладени почти до абсолютната нула, което му позволява да вижда в инфрачервения спектър. Тази технология е идеална за надникване назад почти 14 милиарда години до раждането на нашата вселена и изучаване на удивителните екзопланети извън нашата слънчева система.

Преди астрономите можеха само да мечтаят да разберат тези далечни светове. Сега JWST превръща тези мечти в реалност. Учените са открили повече от 5566 екзопланети и инфрачервеното изследване на JWST е идеално за изучаването им в безпрецедентни детайли. Той изследва техните атмосфери, картографира техните повърхности и може един ден да открие признаци на живот.

Една цел, която интригува научната общност, е системата Трапист 1 със седем скалисти планети, някои от които са в обитаемата зона, където може да съществува течна вода и следователно живот. Наблюденията на JWST обаче показват, че вътрешните планети може да нямат значителни атмосфери, важен ключ към намирането на обитаеми светове.

Снимка: Unsplash

Но пътуването на космическия кораб не е без трудности. Изучаването на планети е трудна задача, особено в близост до звезди като Trappist 1, които са много активни и могат да попречат на наблюденията на астрономите. Въпреки тези пречки учените не губят надежда да изучават неизследвани светове. Те търсят атмосферата на планетите за смес от газове, която може да показва наличието на живот. Сред тях е така наречената "голяма четворка": кислород, въглероден диоксид, вода и метан.

Въпреки това, колкото и вълнуващи да са тези открития, за космическото око на човечеството това е само началото. Мисията на JWST трябва да продължи десет години, но благодарение на почти идеалното изстрелване и внимателния разход на гориво, може да продължи много по-дълго. Това ще даде на учените повече време да изучават и разбират тайните на Вселената.

JWST не е просто телескоп, той е революционен инструмент, който непрекъснато променя познанията ни за космоса. Докато гледаме нагоре към звездите, започваме да разбираме разнообразието и красотата на планетите извън нашата слънчева система и всяко откритие ни доближава до отговора на вечните въпроси за нашата вселена и възможността за живот извън Земята.

Превод: GlasNews.bg