Японски учени представиха в списание iScience резултатите от експеримент за отглеждане на миши ембриони, проведен на Международната космическа станция. Според учените изследването показва, че бозайниците, включително хората, могат да се възпроизвеждат в космоса, пише ScienceAlert.

Като част от нов експеримент, проведен за първи път на МКС, миши ембриони са отгледани и развити нормално в космоса. Това предполага, че хората потенциално имат способността да се възпроизвеждат в микрогравитация. Резултатите показват, че ембрионите на гризачите, поне в началния етап, могат да оцелеят в неблагоприятните условия на космоса.

Това изследване е имало за цел да проучи възможността хората да имат деца по време на дълги пътувания до Марс и други планети.

Учените са изпратили замразени ембриони на мишки на МКС за уникалния експеримент, за да разберат колко добре ембрионите на бозайници могат да се развиват в микрогравитация. Тези ембриони са били оплодени и развити до двуклетъчен стадий, преди да бъдат изпратени в космоса. Още в станцията астронавтите са размразили ембрионите и продължили растежа им в специално създадено за целта устройство.

Снимка: ScienceAlert

В продължение на четири дни ембрионите се развивали, за да могат след това да бъдат изпратени обратно на Земята за по-нататъшно изследване.

Според авторите на изследването миши ембриони, отглеждани в космоса, са се развили в бластоцисти, тоест клетки, които се развиват в фетуси и плаценти. Резултатите от експеримента показват, че гравитацията не оказва значително влияние върху развитието на ембрионите, въпреки че не всички от тях са оцелели. Но тези, които са оцелели, са показали висок капацитет за по-нататъшно развитие.

Според учените изследването на ембриони, отгледани в космоса, вече в лаборатория на Земята, показва, че няма значителни промени в състоянието на ДНК и гените. Авторите на изследването казват, че този първи по рода си експеримент е доказателство, че бозайниците, включително хората, могат не само да оцеляват в космоса, но и да се размножават.

Сега учените искат да трансплантират бластоцисти, отгледани в микрогравитация, в мишки, за да видят дали могат да родят нормални малки. Тоест учените все още не знаят до какво ще доведе вътреутробното развитие на плода в космоса, но резултатите са обнадеждаващи.

Необходими са много повече изследвания, за да се изследват всички фактори, които влияят върху развитието на плода на бозайниците, казват учените.

Превод: GlasNews.bg