Много шофьори подценяват възможността за регулиране на на седалката в автомобила си. В резултат на това човекът зад волана е отпуснат, сякаш се намира в хамак. При някои хора това намалява натоварването на гърба, докато други се чувстват така, сякаш се намира в състезателна кола. Всичко това обаче не е нищо повече от една самозаблуда.

При опънат назад гръб главата се накланя напред. Едновременно с това шията и раменете бързо се стягат, а натоварването на опашната кос се увеличава. При състезателните коли няма как да се регулира ъгъла на облегалката, а формата на седалката напомня кош, като гърбът е разположен почти вертикално.

Има и друга опасност – когато водачът трябва да спре рязко. При отпусната назад облегалка тялото на водача няма се плъзга нагоре по седалката. Съответно, това намалява натиска върху педала и за да си възвърна силата за натискане на спирачката, шофьорът трябва да хване волана със сила. Ръцете са напрегнати и воланът вече не служи като средство за управление, а като парапет за подпиране. И няма как да бъде завъртян, за да се избегне сблъсък.

Правило №1 – правилна позиция на седалката

Шофьорът първо трябва да си създаде навик за правилно качване в колана. Поставете седалката така, че десният ви крак да е леко огънат с натиснат докрай педал на спирачката, а с левия натиснете съединителя. Облегалката е поставена в почти вертикално положение. Оптимално е, когато китките свободно докосват волана, а лопатките допират облегалката на седалката. Тази позиция позволява на ръцете ви да останат свободни и да не губят контрол над машината при спешни маневри. Не забравяйте да регулирате огледалата за обратно виждане след настройване на седалката.

Ако сте шофирали по различен начин, тогава новата позиция ще ви се струва неудобна в началото, а предпазният колан ще стегне корема ви. Всичко обаче е въпрос на навик и скоро неудобството ще премине, а пътуванията няма да ви се струват толкова уморителни.

Правило №2 – правилна позиция на ръцете

Променяйки позицията на тялото на шофьорската седалка, ще трябва да свикнете с правилното захващане на волана. Инструкторите по шофиране препоръчват два метода - според часовника, стрелките могат да бъдат разположени на 10 и 2 часа, или на 9 и 3. Воланът обаче винаги трябва да се държи с две ръце, като това ще направи възможно бързото реагиране на пътната ситуация и насочването на автомобила във всяка посока при нужда.

Някои шофьори считат, че не е нужно воланът да се държи с две ръце, когато се движат по права отсечка, без да превишават скоростта. Описаната ситуация не предвещава изненади, но така се губи навика за шофиране с две ръце. Ако предположим, че само лявата ръка е на волана, при внезапна поява на препятствие на пътя можете да го заобиколите само отляво, но не отдясно. Просто няма да имате време за реакция.

Правило №2 – правилна позиция на ръцете

Променяйки позицията на тялото на шофьорската седалка, ще трябва да свикнете с правилното захващане на волана. Инструкторите по шофиране препоръчват два метода - според часовника, стрелките могат да бъдат разположени на 10 и 2 часа, или на 9 и 3. Воланът обаче винаги трябва да се държи с две ръце, като това ще направи възможно бързото реагиране на пътната ситуация и насочването на автомобила във всяка посока при нужда.

Някои шофьори считат, че не е нужно воланът да се държи с две ръце, когато се движат по права отсечка, без да превишават скоростта. Описаната ситуация не предвещава изненади, но така се губи навика за шофиране с две ръце. Ако предположим, че само лявата ръка е на волана, при внезапна поява на препятствие на пътя можете да го заобиколите само отляво, но не отдясно. Просто няма да имате време за реакция.

Правило №3 - Не забравяйте да сложите предпазен колан

Звучи банално, но е факт, че много пътници на задните седалки пренебрегват тази препоръка. Рискът от нараняване на необезопасени пасажер е много голям, защото в случай на сблъсък тези отзад могат счупят да облегалката на предната седалка и с тежестта на тялото си, избутвайки човека пред тях, да му причинят по-сериозни наранявания.

Не е необичайно седящите отзад при челен удар да се плъзнат между предните седалки и да излетят през стъклото. Задължително е да се закопчават малките пътници, които използват детски столчета. По време на пътуване трябва да бъдат защитени и домашните любимци, като за целта има специални устройства. Като цяло, навикът на водача да си слага колана и да изисква същото от пътниците, спасява човешки животи.

Правило №4 - Подреждане на вещите в салона

Преди пътуването трябва внимателно да бъде проверен и салона на автомобила, като се обърне внимание на лежащи предмети, които които при рязка маневра могат да паднат на пода и съответно да се озоват под педала на спирачката. Ако се шофира бавно или в задръстване, тези неща няма да пречат на управлението.

Най-често това са бутилки с вода, които се поставят на конзолата. В джобовете на тапицерията на вратите също не трябва да има изпъкнали предмети. Не забравяйте за съдържанието на багажника. Всички товари трябва да бъдат сигурно обезопасени. И не поставяйте тежки предмети върху рафта на багажното отделение. При челен удар те могат да влетят в купето и да наранят главата на водача или пътника.

Правило № 5 – Внимателен външен оглед

Това е един навик, който малко шофьори имат. Задължително преди тръгване трябва да се направи една обиколка на автомобила, която не отнема време. Няма значение дали става въпрос за потегляне на дълъг път или за кратко пътуване до работното място – подобен оглед е задължителен, като трябва да се обърне внимание на състоянието на колелата, на арките над тях и на решетката на радиатора.

През зимата винаги почиствайте стъклата и светлините, като не забравяйте да премахнете снега от покрива. При спиране той може да се плъзне върху предното стъкло и да блокира погледа ви.

Правило №6 - Не шофирайте, когато сте уморени

Много хора подценяват умората и това им струва скъпо, когато тръгнат на път. Ако все пак нямате избор и се налага да потеглите спешно, изчакайте 5 минути. Прекарайте това време в седнало положение и в пълна тишина, без без да се разсейвате от телефона или музикалната система в автомобила.

Ако ви се спи на пътя, спрете на най-близкото безопасно място и се опитайте да подремнете за 15–20 минути. Това ще рестартира тялото и ще ви позволи да преминете (ако, разбира се, има спешна нужда от това) още някакво разстояние, пише АautoМedia. Това е много по-добро решение от използването на енергийни напитки и силно кафе.