След всичките човешки лудости и капризи на климата най-после дойде истинското лято и времето за пътешествия. Възможността да се качиш в колата си и да отпрашиш накъдето ти видят очите е една от най-ярките прояви на свобода в наши дни.
  
Единственото, което хвърля сянка върху дългите пътувания, е рискът нещо да се случи с автомобила и да ви вкара в нежелани приключения. Но истината е, че с повечето от най-честите повреди лятно време човек може да се справи и сам на път, без да бъде принуден да опира до лешоядите от пътна помощ. Нужни са минимум познания и малко предвидливост преди тръгване.

Течащ радиатор


Особено сериозен проблем в най-горещия период на годината, водещ до опасно повишаване на работната температура на двигателя. Не е нужно да чакате изпод капака да се появи облак пара, за да установите проблема - водниста локва под предния капак подсказва за утечка, както и видимо намалялото ниво на охладителна течност в преливника.

За да закърпите положението на място, трябва първо да изчакате двигателя на изстине - и то доста търпеливо, защото не става за няколко минути. Ако имате възможност, след това изплакнете радиатора с маркуч, за да имате по-добър шанс да видите къде е пробивът. След като почистите, стартирайте двигателя и гледайте внимателно за теч. Ако успеете да видите откъде тече, по-добре е да се опитате да го залепите със специално епоксидно лепило, каквито се продават по бензиностанциите. Съдържащо епоксидна смола и полимери, то може успешно да спре течовете, но го оформете в достатъчно дебел слой, за да издържи на вътрешното налягане в радиатора.

По повечето бензиностанции продават специални уплътняващи добавки, които могат да запушат по-малките пробиви в радиатора отвътре. Ако нямате, става дори и с жълтъка (без белтъка) от 3-4 яйца. Но и двата метода са временно решение, колкото да стигнете до сервиз, и са само за в краен случай, защото може да запушат по-тесните канали в радиатора. Някои съветват вместо жълтъците да използвате белтъците, но всъщност тогава задръстването на тесните канали е напълно гарантирано.

Счупен прозорец

Може някой да ви го счупи, докато сте ваканция, или пък да се повреди повдигащият механизъм. Няма защо да изпадате в паника - всяко парче полиетилен ще запуши временно отвора и ще ви позволи да се приберете спокойно. Залепете го хубаво с тиксо и се примирете, че ще вдига доста шум.

Изгорели крушки на фаровете

Навремето СБА съветваше при повреда в лявата светлина да преместите там крушката отдясно - в края на краищата по-важна е страната откъм насрещното движение. При някои от по-съвременните автомобили това е трудно изпълнимо, но съветът продължава да важи за задните светлини.

Като цяло не е лошо при инструментите да държите по една резервна крушка - в някои държави, в които българите често пътуват през лятото, като Гърция например, за неизправни светлини директно ще ви спрат от движение.

Изгорял бушон

Много производители са предвидили този проблем и монтират поне един резервен на капака, под който са бушоните (обикновено някъде вляво под волана).

Ако няма, може да опитате внимателно да свържете клемите на изгорелия предпазител с навито метално фолио - от шоколад или от цигарена кутия. Или пък смъкнете отнякъде медна жичка - примерно от зяраден кабел за телефон, който после относително лесно ще подмените.

Ако изгорелият предпазител отговаря за някоя важна функция, примерно за мигачите или светлините, свалете здрав бушон от някоя второстепенна (за стъклоповдигачите, или за подгряването на стъклата), а на нейно място поставете "ремонтирания".

Паднал акумулатор

Повече зимен проблем, разбира се, но и през лятото може да се случи да забравите светлините или пък да стане утечка.
При бензиновите автомобили с ръчна трансмисия можете да пробвате с бутане: завъртате ключа на контакт, засилвате колата, включвате на скорост - втора или даже трета, ако сте успели да се засилите достатъчно, и после отпускате рязко съединителя. Този метод обаче може да създаде проблеми при дизелови автомобили с верига, както и при някои по-модерни коли със старт бутон вместо ключ. И е неприложим при автоматиците.

При всички случаи по-лесно и безопасно е някой да ви даде ток. Почти всеки шофьор би ви услужил в такава ситуация, но е добре да имате със себе си и комплект кабели. Какви да са те и как се подава ток от друг автомобил, вижте в линк под статията.

Понижено ниво на маслото

При дълги пътувания, особено при горещо време, е съвсем възможно да светне лампичката за ниско ниво на маслото. Това е сериозен проблем: без масло двигателят бързо ще излезе от строя. В идеалния вариант е добре да имате малко резервно количество в багажника - при подмяна обикновено остава малко излишък, просто го съхранете.

Ако нямате от вашето масло, измолете от някого каквото и да е и долейте, колкото да се придвижите със съвсем умерен ход до първия сервиз и там да го смените цялото. И да разберете защо е изтекло.

Като казваме "каквото и да е", имаме предвид само моторно масло. Трансмисионно, индустриално или някакви други технически течности могат само да влошат проблема, пише Automedia.bg.

Пропаднал педал на съединителя

Може да се случи при нарушена херметичност на хидропроводите или при скъсано жило на съединителя. Но не значи непременно да търсите пътна помощ.

Опитайте при изгасен двигател да включите на първа (или още по-добре на втора), запалете и се помъчете да потеглите колкото може по-плавно, стараейки се да не задавите двигателя. Да се кара на втора не е най-голямото удоволствие на света, но поне може да ви отведе до най-близкия сервиз. Този съвет върши работа на дълъг път, но не и в града, където постоянно се налагат спирания и потегляния.

Повреден термостат

Една от най-честите повреди през лятото, която води до прегряване на двигателя - особено ако уцелите някоя по-солидна колона по границата.

Ако все пак не висите в петкилометровото задръстване, най-простият начин да избегнете прегряването е да карате полека, без да натоварвате двигателя, като успоредно пуснете парното в купето на максимум и отворите прозорците. При 35 градуса външна температура това не е особено приятно, разбира се, но може да ви помогне да стигнете до спасителния сервиз.

Движение след лек удар

Слава Богу, не всяка злополука изисква непременно да карате колата си с репатрак. При някои можете да продължите на собствен ход, но вземете мерки повредата да не се задълбочи в движение, защото и застрахователите ще ви направят проблем.

Примерно при частично откачена задна броя трябва или да намерите начин да я прикрепите здраво, или направо да я демонтирате и сложите в багажника.Иначе рискувате да загубите важни компоненти по нея или да се откъсне, увреждайки и други панели.
В облепянето с тиксо няма нищо срамно, но се постарайте да почистите преди това повърностите от прах и влага.

Спукана гума

Тук няма да ви разкрием голяма тайна, като кажем, че най-простият начин е просто да вдигнете автомобила на крик и да подмените спуканата гума с резервната (преди потегляне проверете състоянието й).

Но това невинаги е възможно. Някои по-съвременни автомобили нямат резервна гума. В други случаи пък българските дупки се оказват толкова качествени, че спукват по две гуми наведнъж. И в двата случая трябва да разполагате със средство да закрепите поне временно гумата, колкото да стигнете до вулканизатор. Най-лесният вариант е да разполагате с готов кит за ремонт, каквито се продават по бензиностанциите. Впръсквате в гумата специален спрей, който запушва временно пробива и ви осигурява стигането до сервиза.

Полезно е също да имате в багажника компресорче, захранващо се от запалката, така че да донапомпате гумата. Не заемат много място и струват двайсетина лева.