Докато целият свят следи с тревога съдбата на батискафа Титаник, който се спусна към останките на Титаник на дъното на Атлантическия океан и изчезна, Daily Mail си спомни кой от свръхбогаташите е похарчил стотици хиляди долари пътувания, които можеха да завършат не по-малко плачевно.

Припомняме, че на борда на подводницата са пакистанският милиардер Шахзада Дауд и неговият 19-годишен син Сюлейман, британският милиардер Хамиш Хардинг, френският изследовател Пол-Анри Нарджоле и Стоктън Ръш, главен изпълнителен директор на OceanGate, компанията зад турнето, която осигурява на подводниците с екипаж за индустрията, изследванията и разузнаването. Богатите туристи платиха по 250 000 долара, за да разгледат останките от легендарния лайнер, потънал през април 1912 г., но изглежда, че съдбата им ще бъде не по-малко трагична, тъй като 96-часовото захранване с въздух е пресъхнало и шансовете да бъдат открити живи се изчерпват до нула.

14:08! Кислородът на "Титан" трябва да е свършил, ще има ли чудо?

Истината „Това, което не можеш да купиш с пари, можеш да си купиш с много пари“ се оправдава отново и отново на примера на милиардерите, които, преситени от земни красоти и най-добрите курорти на планетата, търсят тръпката, като закупят билети за екскурзии в космоса, до МКС или за подводно пътуване. За щастие, развлекателната индустрия им дава възможност да похарчат милиони долари за щури приключения.

Милиардерът Хамиш Хардинг се спусна на дъното на Мариинския ров. Той е един от пасажерите на батискафа "Титан"

За 100 милиона долара хората могат да платят за полет около Луната с руски космически кораб, а за 20 милиона долара могат да прекарат една седмица на Международната космическа станция (МКС). По-консервативните могат да похарчат половин милион долара, за да летят до началото на космоса, или 250 000, за да посетят дълбините на океаните на планетата.

През последните няколко десетилетия се появиха много нови индустрии, насочени към туристите милиардери, ръководени от някои от най-известните капиталисти в света, включително Джеф Безос, Ричард Брансън и Илон Мъск.

Тези "момчета" също обичат подводници. Брансън, който създаде Virgin Galactic, за да изпраща хора в космоса, основа Virgin Oceanic през 2014 г., за да посети най-дълбоките води на планетата.

Британският милиардер Хамиш Хардинг, който беше на борда на изчезналата този уикенд подводница, също посети Марианската падина през 2021 г. и отиде в космоса година по-късно с Blue Origin.

Брансън и Безос основават съответно Virgin Galactic и Blue Origin. Blue Origin на Безос отвежда богати клиенти в капсула New Shepard до ръба на космоса, където могат да се почувстват безтегловни за няколко минути и след това да се върнат. Въпреки че Blue Origin не разкрива цената на тези билети, неговият пряк конкурент, Virgin Galactic, в момента продава места за $450 000.

 
 
Джеф Безос като космически турист

Но други, по-малко известни компании търгуват от десетилетия и превозват милиардери не само в орбита, но дори и на полети до МКС.

Появата на космическия туризъм се дължи на Денис Тито, американски инвестиционен мениджър, който през 2001 г. плати 20 милиона долара за седемдневно пътуване до МКС. Операцията е резултат от сделка между руската компания MirCorp и американската компания Space Adventures Ltd и се разглежда като начин за набиране на пари за финансиране на поддръжката на стареещия пост. Тя е основана през 1998 г. и оттогава е довела няколко свръхбогати хора в станцията.

От 2007 г. на туристите се предлага пътуване около Луната с руски космически кораб "Союз" на стойност 100 милиона долара, който "ви отвежда на няколкостотин километра от повърхността на Луната".

„Не става въпрос само за работа за правителството или за пилот на изтребител или НАСА, сега е достъпно за вас и мен. Променихме какво означава да бъдеш астронавт. Space Adventures е оригиналната космическа компания, която позволява на хората да летят в Космос", каза неговият председател Ерик Андерсън във видеоклип, рекламиращ нейните пътувания до МКС миналата година.

Сред клиентите му са основателят на Cirque du Soleil Ги Лалиберте , софтуерният инженер на Microsoft Чарлз Симони и разработчикът на компютърни игри Ричард Гариот.

Компанията уреди японският милиардер и моден магнат Юсаку Маезавато да лети до МКС през декември 2021 г.

„Толкова съм любопитен, „Какъв е животът в космоса?“ Така че планирам да го разбера сам и да го споделя със света“, каза Маезава. Няколко месеца след завършването на това пътуване той обяви гмуркане в Марианската падина. През декември 2022 г. мъжът обяви, че тази година ще обиколи Луната с компанията за ракети и сателити SpaceX на Мъск, което го прави първият частен пътник на лунна мисия на SpaceX.

Юсаку Маезавато на МКС през декември 2021 г.

Не само космосът или безкрайната синя бездна заинтригуваха най-богатите хора в света.

През 2021 г. руският милиардер Олег Тинков пусна първия в света частен ледоразбивач, за да улесни луксозните пътувания до Северния полюс. Дългият 77 метра и струващ 79,5 милиона паунда плавателен съд, наречен La Datcha, е поръчан от Тинков, но може да бъде нает и за 665 000 паунда на седмица.

Корабът е оборудван с дълбоководна подводница, две хеликоптерни площадки и моторни шейни и може да остане на вода без презареждане 40 дни. Благодарение на усъвършенстваните резервоари за гориво и системи за изхвърляне на отпадъци La Datcha може да прекара до 40 дни в морето, без да се налага да се връща в пристанището за зареждане с гориво.

Членовете на екипажа и гостите могат да карат снегомобил, да се отпуснат в сауната, да се насладят на масаж или да се потопят в едно от двете джакузита на борда. Ледоразбивачът, предназначен да пътува както до северния и южния полюс, така и до тропическите райони, е предназначен за 24 члена на екипажа и 12 допълнителни пътници.

Частен ледоразбивач La Datcha превозва туристи до Северния полюс

Наред с очарованието на космоса и северния и южния полюс, най-високият връх в света Еверест отдавна изкушава богатите авантюристи.

Между началото на 20 век и 70-те години на миналия век опитите за изкачване на 8850-метровия връх бяха изключително скъпи и редки. Само най-решителните алпинисти се осмеляваха да го направят.

Но през 90-те години опитът става все по-комерсиализиран и цената рязко спада. През последните десетилетия един алпинист може да очаква да похарчи между 30 000 и 100 000 долара, за да изкачи най-високия връх в света.

Едно от най-известните комерсиални изкачвания на Еверест е документирано от журналиста Джон Кракауер, който убеждава своя работодател, Outside Magazine, да финансира опит за Еверест през 1996 г. с обещанието да пише за него. На малко над 7500 метра, в така наречената зона на смъртта на планината, търговски катерачи претъпкаха планината и трафикът попречи на другите да се спуснат, когато връхлетя буря, убивайки осем алпинисти.

 
Разказ за трагедията на Еверест през 1996 г.

Броят на комерсиалните изкачвания на Еверест се е увеличил от почти нула през 1970 г. до около 600 през 2019 г., според The ​​Himalayas in Numbers, колекция от доклади за експедиции до Хималаите.

През 2014 г. главният изпълнителен директор на Google Алън Юстас влезе в заглавията, след като скочи от балон с горещ въздух на върха на стратосферата. Той беше вдигнат в космически костюм на височина от около 130 000 фута в балон, пълен с хелий. След скока той пада на земята с парашут за около 15 минути, за този скок счупи световния рекорд на Гинес.

Тексаският милиардер Джим Кларк е похарчил над 15 милиона долара за 30-метрова яхта, известна като Comanche, с надеждата да построи „най-бързата лодка някога“. Плановете на милиардера да завоюва неизследвани територии бяха посрещнати с остри критики.

Супер бързата яхта на Джим Кларк