Хората с увреждания на гръбначния мозък се оказват приковани към инвалидна количка или легло, в зависимост от степента на парализа. В ново проучване учените, изглежда, са намерили начин да върнат на парализирани хора способността да ходят, пише Science Alert.

Неврологът Клаудия Кейт от Швейцарския федерален технологичен институт в Лозана (EPFL) и колеги тестваха нова технология, която може да обърне парализата. Учените смятат, че епидуралната електрическа стимулация може да бъде пробив в лечението на парализата. Технологията вече е тествана върху животни и 9 души.

Невролозите са използвали мишки като отправна точка за своето изследване. С помощта на животни те идентифицират точните групи нерви, които трябва да бъдат стимулирани, след което тестваха новата технология върху доброволци с тежка или пълна парализа.

Нервните клетки, които отговарят за способността за ходене, се намират в областта на гръбначния мозък, разположен в долната част на гърба. Травмите на гръбначния мозък могат да прекъснат веригата от сигнали от мозъка - в резултат на това човек няма да може да ходи, дори ако лумбалните неврони са непокътнати. В резултат на това нервните клетки, отговорни за ходенето, не получават необходимите сигнали и впоследствие просто престават да функционират, което може да доведе до необратима парализа.

В проучването учените имплантирали хирургично невротрансмитер и след това стимулирали гръбначния мозък с него. Общо проучването продължи 5 месеца - през цялото това време доброволците бяха подложени на стимулация и интензивна неврорехабилитация, роботизирана система за поддръжка им помогна да се движат в една или друга посока.

Резултатите от проучването са невероятни. След интензивен курс на стимулация и рехабилитация 9 от 9 души успяха да проходят с помощта на проходилка.

Любопитно е, че при ходене при възстановени пациенти се наблюдава намаляване на активността на невроните в лумбалната област. Изследователите предполагат, че след стимулация активността се стеснява до специфична подгрупа от неврони, които са от съществено значение за способността да се ходи на крака.

След това учените симулираха целия процес на експеримента при мишки и успяха да открият подгрупа от неизвестни досега неврони, наречени SCVsx2::Hoxa10. Изследователите предполагат, че тези клетки не са необходими на здравия човек да ходи, но са необходими за възстановяването на гръбначния стълб след нараняване - унищожаването на тази подгрупа от неврони при мишки не им е позволило да се възстановят след стимулация.

Според Кейт тези неврони са подредени по такъв начин, че да могат да преобразуват информация от мозъчния ствол в изпълнителни команди и след това да ги изпращат до невроните, отговорни за ходенето. Изследователите се надяват, че резултатите от тяхното проучване допълнително ще помогнат за създаването на възможности за лечение на хора с различни увреждания на гръбначния мозък.