Космическият телескоп Джеймс Уеб видя „истинско чудовище“ в дълбокия космос – прашна галактика, в която всяка година се раждат стотици звезди.

Астрономи от Тексаския университет (UT) в Остин забелязаха зловещо червено петно ​​в данните от телескопа, което беше идентифицирано като галактиката AzTECC71. Формира се приблизително 900 милиона години след Големия взрив.

Според получените данни, галактиката прилича на призрак с две очи и голяма отворена уста, сякаш лети с писък към бездната, пише DailyMail.

Цял екран
Снимка: NASA

Откритието може да революционизира разбирането на науката за ранната Вселена, тъй като такива масивни звездни питомци преди се смятаха за много редки. Но откритата галактика предполага, че такива обекти може да са 3-10 пъти по-често срещани във Вселената.

„Този ​​обект е истинско чудовище. Въпреки че изглежда като малко петно, той всъщност произвежда стотици нови звезди всяка година. И фактът, че дори такова екстремно явление е едва видимо в най-добрите изображения на най-новия телескоп, много ме вълнува. Това потенциално предполага, че цяла популация от галактики се е скрила от нас", казва Джед Маккини, изследовател в Тексаския университет в Остин.

Светещата капка AzTECC71 беше забелязана за първи път от наземни телескопи, но напълно изчезна в изображенията от космическия телескоп Хъбъл. Факт е, че прашните галактики са трудни за изобразяване, тъй като по-голямата част от светлината от техните звезди се абсорбира от завеса от прах, което води до звездна светлина, видима само при по-дълги (червени) дължини на вълната.

Галактиката е открита от телескопа Webb благодарение на способността му да улавя детайли в инфрачервена светлина.

„Досега сме виждали само галактики в ранната Вселена от оптичната перспектива, предоставена от телескопа Хъбъл“, подчертава Маккини.

Екипът първо откри обекта в данни от телескопа ALMA в Чили. Това позволи на астрономите да стеснят местоположението за търсене и да го сканират с космическия телескоп Webb.