Безпилотен самолет наскоро излетя в небето над Антарктика в тестов полет, който според учените ще революционизира начина, по който се събират научни данни на покрития с лед континент.

Дронът Windracers ULTRA е разработен под ръководството на изследователската станция Rother на Британското антарктическо изследване (BAS). Това е напълно автономен самолет с размах на крилата 10 метра. Авторите на проекта отбелязват, че на борда на самолета могат да се транспортират товари до 100 кг, докато дронът може да измине разстояние до 1000 километра. Благодарение на своята високотехнологична система за автопилот, той може да излита, лети и каца безопасно с минимална намеса от човешки оператор.

Самолетът е специално проектиран от Windracers за работа в невероятно суровите условия на Антарктика, пише IFLScience. Например, според разработчиците, ако един от двигателите на самолета се повреди, самолетът все пак ще може да завърши полета и да се върне в базата. В допълнение, той е проектиран да продължи да работи, дори ако някои компоненти се повредят.

Първите тестове на самолета започнаха в началото на февруари 2024 г. и едва тази седмица той най-накрая завърши първите си тестови полети, покривайки 720 километра. Изследователите отбелязват, че досега тестовете вървят добре и устройството е доказало, че може надеждно да събира широк спектър от научни данни.

Според водещия учен на проекта Том Джордан първоначалните тестове показват, че дронът може да събира висококачествена информация за околната среда, която ще бъде полезна за редица научни дисциплини. Авторите на изследването също така отбелязват, че в бъдеще новата разработка ще участва в по-широк експериментален проект, чиято цел е да разбере дали подобни дронове могат да се използват за събиране на данни за околната среда на ледения континент.

Предполага се, че учените ще използват самолета, за да оценят структурата на ледената покривка с помощта на бордов радар, а също така ще го използват за изследване на тектонични структури, скрити под леда на Антарктида, с помощта на магнитни и гравитационни сензори.

В допълнение, камерите на борда ще бъдат използвани за документиране на крила, основата на хранителната верига, в екологично чувствителни зони. Самолетът е оборудван и със сонда за атмосферна турбуленция, която ще изучава сложните процеси, протичащи в океана и атмосферата на Антарктида.

Имайте предвид, че извън Антарктида автономните самолети се използват широко от учените. Например, през август 2022 г. захранваният със слънчева енергия Airbus Zephyr S остана във въздуха 64 дни, 18 часа и 26 минути – счупвайки рекорда за най-дълъг безпилотен полет.